صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست
صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست

صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست

آخرین سحاب رحمت ، حضرت مهـدی مـوعـود(عج)

سالروز آغاز ولایت و امامت و زعامت
آخرین سحاب رحمت و یگانه ذریه ذخیره دودمان آل
طاها،حضرت مهـدی مـوعـود(عج)بر منتظران و چشم انتظــاران ظهــورش تبریک و
تهنیت باد.


یلدا شب برخاستن از خواب غفلت و خواستن خیر و خوبی از خدای بزرگ

یلدا شب برخاستن از خواب غفلت و خواستن خیر و خوبی از خدای بزرگ

کدام عمل نزد خداوند بهتر است؟

کدام عمل نزد خداوند بهتر است؟


۰۰۰۷۶۱۲۵۲۲

نکوهش دنیا و زهد در دنیا از توصیه های موکد در آموزه های اسلام است و در این باره روایات متعددی از ائمه علیهم السلام صادر شده است.

امام صادق (ع) در این باره فرموده اند: «کسى که به دنیا زاهد و بى ‏رغبت باشد، خدا حکمت را در قلبش بر جا دارد و زبانش را به آن گویا سازد، و او را به عیب هاى دنیا و درد و دوایش بینا گرداند، و او را از دنیا سالم بیرون کند و به بهشت دارالسلام در آورد.»

ایشان همچنین می فرمایند: «همه خیر در خانه اى نهاده شده و کلیدش را زهد و بى‏رغبتى به دنیا قرار داده ‏اند.»

امیر المؤمنین امام علی (ع) فرموده اند: «اخلاقى که بیشتر انسان را کمک به دین می کند، زهد نسبت به دنیا است.»

مردى از على بن الحسین علیهما السلام درباره زهد پرسید، فرمودند: «زهد ده چیز است، (و درجاتى دارد) بالاترین درجه زهد پست ترین درجه ورع و بالاترین درجه ورع پست ترین درجه یقین و بالاترین درجه یقین پست‏ترین درجه رضاست، همانا تمام زهد در یک آیه از کتاب خداى عز و جل است: «تا بر آنچه از دست شما رفته افسوس نخورید و به آنچه به شما رسیده شادى نکنید، ۲۳ سوره ۵۷».

و از حضرت صادق (ع) است که: «هر دلى که شکى یا شرکى داشته باشد، ساقط و بى‏ ارزش است و آنها (پیغمبر و اولیاء خدا) زهد نسبت به دنیا را خواستند تا دلشان براى آخرت فارغ باشد (زیرا محبت دنیا و آخرت در یک دل جمع نشود).»

امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: «علامت مشتاق به ثواب آخرت بى‏ رغبتى نسبت به شکوفه (خرم و بى ‏ثبات) دنیاى نقد است، همانا بى‏ رغبتى زاهد نسبت به دنیا، از آنچه خداى عز و جل برایش از دنیا قسمت کرده کاهش ندهد، اگر چه زهد کند، و حرص شخص حریص بر شکوفه دنیاى نقد، برایش افزونى نیاورد، اگر چه حرص زند، پس مغبون کسى است که از بهره آخرت خود محروم ماند.»

همچنین، از على بن الحسین علیهما السلام پرسیدند، کدام عمل نزد خداى عز و جل بهتر است؟ فرمودند: «هیچ عملى بعد از معرفت خداى عز و جل و رسولش (ص) بهتر از بغض دنیا نیست، و براى آن شعبه‏هاى بسیاری است و براى گناهان (نافرمانی هاى خدا) شعبه‏هاى بسیاری است: نخستین نافرمانى که خدا را نمودند تکبر بود و آن نافرمانى شیطان بود، زمانى که سرپیچى و گردنفرازى کرد و از کافران گشت.

و دیگر حرص است که نافرمانى آدم و حوا بود، زمانى که خداى عز و جل بآنها فرمود: «از هر چه خواهید بخورید ولى به این درخت نزدیک مشوید که از ستمکاران باشید، ۲۵- سوره ۲» پس آدم و حوا چیزى را گرفتند که بدان احتیاج نداشتند، و این خصلت تا روز قیامت در ذریه آنها رخنه کرد، از این رو و بیشتر آنچه را آدمیزاد می طلبد بدان احتیاج ندارد.

و دیگر حسد است که نافرمانى پسر آدم (قابیل) بود، زمانى که به برادرش (هابیل) حسد برد و او را کشت، و از این نافرمانی ها دوستى زنان و دوستى دنیا و دوستى ریاست و دوستى استراحت و دوستى‏ سخن گفتن و دوستى سرورى و ثروت منشعب گشت، و اینها هفت خصلت است که همگى در دوستى دنیا گرد آمده‏اند، از این رو پیغمبران و دانشمندان بعد از شناختن این مطلب گفتند: دوستى دنیا سر هر خطا و گناه است و دنیا دو گونه است: دنیاى رساننده و دنیاى ملعون (یعنى دنیائى که انسان را به طاعت و قرب خدا می رساند به قدر کفاف است که آن ممدوح و پسندیده است و دنیائى که بیش از مقدار کفاف و زیادتر از احتیاج است که آن مایه لعنت و دورى از رحمت خدا است).»

رسول خدا (ص) فرموده اند: «در دنیاجوئى زیان زدن به آخرت است و در آخرت‏ جوئى زیان زدن به دنیا، شما به دنیا زیان زنید که آن به زیان رسانیدن سزاوارتر است.»

منبع: برگرفته از اصول کافی

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه

آیا بهشت و جهنم طبقه بندی دارد؟

آیا بهشت و جهنم طبقه بندی دارد؟


۰۰۰۷۶۱۲۴۷۹

یکی از سوالات مطرح در خصوص آخرت اینکه آیا بهشت و جهنم, طبقه بندی دارد؟

پاسخ:

از آیات متعدد قرآن استفاده مى ‏شود که طبقات جهنم و ارکان آن متفاوت است. جهنم درهاى متعدد دارد شاید به این صورت باشد وقتى فردى از درى وارد جهنم شد دوباره در دیگرى باز مى‏ شود وارد جهنم بدترى مى ‏شود و همین طور.قرآن مى ‏فرماید: و سیق الذین کفروا الى جهنم زمرا حتى اذا جائوها فتحت ابوابها.(۱) کسانى که کفار شدند وگروه گروه به جهنم رانده مى‏ شوند وقتى به دوزخ مى ‏رسند درهاى آن گشوده مى ‏شود.

ان المنافقین فى الدرک الاسفل من النار و لن تجدلهم نصیرا. (۲) منافقان درپایین ‏ترین مرحله دوزخ قرار دارند و هرگز یاورى براى آن‏ها نخواهى یافت.در آیه “و انّ جهنم لموعدهم اجمعین لما سبعه ابواب لکلّ باب منهم جزء مقسوم.(۳) جهنم میعادگاه همه آن‏ها است هفت در دارد و برای هر درى گروه معینى از آن‏ها تقسیم شده ‏اند.

در حدیثى از على(ع) آمده است که فرمود: «آیا م ى‏دانید درهاى دوزخ چگونه است. سپس امام یک دست خود را بر روى دیگر گذارد و آن را گشود (اشاره به این که آن‏ها طبقاتى روى هم دیگر قرار دارند).(۴)

در حدیث دیگرى از همان حضرت نقل شده است که بعد ازتفسیر درهاى هفتگانه دوزخ به طبقاتى که بعضى بالاى بعض دیگر قرار دارند نام‏هاى اینطبقت را چنین مى ‏شمرد: از همه پایین‏تر، جهنم و بالاى آن لظى و بالاى آن حطمه و فوقآن سقر و بالاى آن جحیم و فوق آن سعیر و فوق آن هاویه است.(۵)

طبقات جهنم یکى از دیگر دردناک‏تر و گروه هایى که وارد آن‏ها مى ‏شوند یکى از دیگرى گنه کارترند واعمالى که آن‏ها انجام مى ‏داده ‏اند یکى از دیگرى بدتر است.

پینوشت ها:

۱- زمر (۳۹) آیه ۷۱٫

۲- نساء (۴) ،یه ۱۴۵٫

۳- حجر (۱۵) آیه ۴۳ و ۴۴٫

۴- پیام قرآن، ج ۶، ص ۴۱۷، به نقل از در المنثور، ج ۴، ص ۹۹٫

۵- همان، به نقل ازنور الثقلین، ج ۳، ص ۱۹، حدیث

حدیث امروز: ۵ چیزی که اگر نباشند عقل زائل و دل مشغول می شود

حدیث امروز: ۵ چیزی که اگر نباشند عقل زائل و دل مشغول می شود


hadis-mihanfal.com

امام جعفر صادق علیه‌السلام: پنج چیز است که هر کس یکى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگى‌اش کمبود دارد و عقلش زائل می‌شود و دل مشغول است: اول، تندرستى، دوم امنیت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى.

راوى پرسید: همراهِ همرأى کیست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند وهمنشین خوب.

و پنجم که در برگیرنده همه اینهاست، رفاه و آسایش است.

متن حدیث:

امام صادق علیه السلام : خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَـقَـدَ واحِدَهً مِنْهُنَّ لَمْ یَزَلْ ناقِصَ العَیْشِ زائِلَالْعَقْلِ مَشْغولَ الْقَلْبِ، فَاَوَّلُّها: صِحَّهُ البَدَنِ وَ الثّانیَهُ: اَلاَْمْنُ وَ الثّالِثَهُ: اَلسَّعَهُ فِى الرِّزْقِ، وَ الرّابِعَهُ: اَلاَْنیسُ الْمُوافِقُ (قال الراوى:) قُلْتُ: و مَا الاَْنیسُ الْمُوافِقُ؟ قال: اَلزَّوجَهُالصّالِحَهُ، وَ الوَلَدُ الصّالِحُ، وَ الْخَلیطُ الصّالِحُ وَ الخامِسَهُ: وَ هِىَ تَجْمَعُ هذِه الْخِصالَ:الدَّعَهُ؛

پینوشت: «خصال شیخ صدوق، صفحه ۲۸۴»

حدیث امروز: ۳ عمل برتر در کلام پیامبر (ص)

حدیث امروز: ۳ عمل برتر در کلام پیامبر (ص)


hadis-mihanfal.com

ابو علقمه می گوید: پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله بعد از نماز صبح رو به ما کرد و فرمود: اصحاب من! دیشب عمویم حمزه و برادرم جعفر (طیار) را در خواب دیدم. به آن دو نزدیک شدم و گفتم: «کدام عمل را برتر یافتید؟»

پاسخ دادند: پدر و مادر ما فدایت، ما صلوات بر تو، تشنه را سیراب کردن و محبت علی بن ابی طالب علیه السلام را برترین اعمال یافتیم.

متن حدیث:

عَنْ أَبِی عَلْقَمَهَ قال: صَلَّی بِنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الصُّبْحَ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَینَا فَقَالَ: مَعَاشِرَ أَصْحَابِی رَأَیتُ الْبَارِحَهَ عَمِّی حَمْزَهَ بْنَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ أَخِی جَعْفَرَ بْنَ أَبِی طَالِبٍ… فَدَنَوْتُ مِنْهُمَا فَقُلْتُ: بِأَبِی أَنْتَُما أَی الاْءَعْمَالِ وَجَدْتُمَا أَفْضَلُ؟ قَالا: فَدَینَاک بالآبَاءِ وَالامُّهاتِ وَجَدْنَا أَفْضَلَ الاْءَعْمَالِ الصَّلاهَ عَلَیک وَ سَقْی الْمَالِ وَ حُبَّ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام.

پینوشت: «بحارالانوار،جلد ۳۹،صفحه ۲۷۴»

آداب زیارت‌ امام حسین (ع)

آداب زیارت‌ امام حسین (ع)


۰۰۰۷۶۱۲۳۷۷

۳۷ نکته مهم آداب زیارت‌ امام حسین (ع)

در روایات، برای زیارت آدابی ذکر شده که برخی از آن‌ها مخصوص موارد خاصّی است، لیکن برخی از این آداب که تقریباً جنبه عمومی دارد و به نوعی، به همه اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه ارتباط پیدا می‌کند عبارتند از:

۱- ترک کلام بیهوده و لغو و مخاصمه و مجادله در راه.

۲- غسل کردن پیش از زیارت.

۳- اگر چند امام را زیارت می‌ شود، برای زیارت هر امام یک غسل صورت پذیرد.

۴- خواندن دعای مأثور هنگام غسل کردن.

۵- طاهر بودن؛ به این معنی که انجام غسلی بر او واجب نبوده و با وضو باشد.

۶- پوشیدن جامه‌های پاکیزه.

۷– پوشیدن جامه سفید.

۸– پوشیدن لباس نو.

۹کوتاه برداشتن گام‌ها هنگام رفتن به زیارت و حرکت کردن به آرامی و با وقار.

۱۰- گفتن ذکر «اللَّهُ أَکْبَر»، «الْحَمْدُ للَّهِ»، «سُبحانَ اللَّهِ» و «لا الهَ الَّا اللَّهُ» هنگام رفتن به زیارت وصلوات فرستان بر پیامبر و آل او.

۱۱- خواندن اذن دخول قبل از ورود به حرم مطهّر.

۱۲- تلاش جهت تحصیل رقّت قلب، سوزش دل و خضوع.

۱۳- سجده برای خداوند به منظور تشکر از این نعمت الهی.

۱۴- مقدّم داشتن پای راست هنگام ورود و پای چپ هنگام خروج.

۱۵- ایستادن هنگام زیارت، اگر فرد عذری ندارد.

۱۶- سر به زیر انداختن و توجه نکردن به بالا و طرف راست و چپ.

۱۷- خواندن زیارت‌های مأثوره و ترک زیارت‌های غیر مأثوره.

۱۸- خواندن نماز زیارت که حداقل دو رکعت است.

۱۹- خواندن دعاهای وارده، بعد از نماز و زیارت.

۲۰- خواندن مقداری از قرآن و هدیه کردن ثواب آن به روح مقدس صاحب آن مرقد شریف.

۲۱- مقدّم کردن نماز واجب بر نماز زیارت. اگر مشغول زیارت بود و «قَدْ قامَتِ الصَّلاه» را شنید، زیارت را ترک و در نماز جماعت شرکت کند.

۲۲- زیارت کردن به نیابت پدر و مادر و دوستان و نزدیکان و برای آن‌ها طلب مغفرت نمودن.

۲۳- ترک سخنان ناشایست و کلمات لغو و بیهوده وصحبت‌های دنیایی که در هر جا مذموم و مانع رزق و سبب قساوت قلب است، به ویژه در بقاع مقدس.

۲۴- بلند نکردن آواز و صدای خود در آن مشاهد شریفه، برای هر علتی که باشد.

۲۵- وداع باصاحب آن مرقد شریف هنگام رفتن از آن شهر.

۲۶- قصد بازگشت به آن مکان مقدس هنگام وداع.

۲۷- بهتر شدن حال و کردار و گفتار، نسبت به پیش از زیارت.

۲۸- انفاق و احسان بر فقیران و مجاوران آن بقعه.

در زیارت امام حسین (ع)، موارد دیگری نیز بر این آداب افزوده شده که قابل توجه و دقت است از جمله:

۲۹- عطر نزدن و سرمه نکشیدن؛ «وَلاتَدَّهِنْ وَ لاتَکتَحِل حتّی تَأتِیَ الفُرات».

۳۰- حرکت به سوی حرم با آرامش و متانت؛ «وَیَلْزَمُکَ التَّوقیرُ لِأَخْذ ما لَیْسَ لَکَ».

۳۱- دیده از محرمات پوشاندن؛ «وَیَلْزَمُکَ انْ تَغُضَّ بَصَرَکَ».

۳۲- پرهیز از خصومت و نزاع و سوگند زیاد.

۳۳- کم سخن گفتن جز به خیر.

۳۴- پرهیز از شوخی و مزاح؛ «وَاقِلّ مِنَ الکَلامِ وَالمِزاح».

۳۵- مصاحبت نیکو با همسفران؛ «یَلْزَمُکَ حُسْنَ الصَّحابَهِ لِمَنْ یَصحَبُکَ».

۳۶- زیاد ذکر خدای گفتن؛ «وَأَکْثِر مِنَ اللَّهِ تَعالی».

۳۷- پا برهنه و همچون بندگان حرکت نمودن؛ «وَامْشِ حافیاً وَامْشِ مَشْیَ العَبد الذَّلیل».

منابع:

۱- کلینی، فروع کافی،  ج ۶، ۳۲۱-۳۲۲.

۲- ابن قولویه،کالمل الزیارات: باب ۴۸-۴۹، ۷۹.

۳- قاضی‌عسکر، آداب سفر و زیارت عتبات عالیات: ۱۵۲-۱۵۷.

حدیث امروز: خداوند عذابش را از چه افرادی برمی دارد؟

حدیث امروز: خداوند عذابش را از چه افرادی برمی دارد؟


hadis-mihanfal.com

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله فرمودند: خداوند در روز قیامت عذاب را از سه گروه بر می‌دارد:

کسی که به قضای الهی راضی باشد.

آن که خیر خواه مسلمانان باشد.

و کسی که مردم را به خیر و صلاح راه نماید.

متن حدیث:

ثلاثه رفع الله عنهم العذاب یوم القیامه: الراضی بقضاء الله و الناصح للمسلمین و الدال علی الخیر.

پینوشت: «مستدرک الوسائل،جلد ۱۲، صفحه ۴۳۱»