صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست
صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست

صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست

حدیث امروز: یک توصیه زیبا از امام حسین (ع)

حدیث امروز: یک توصیه زیبا از امام حسین (ع)

امام حسین علیه‌السلام فرمودند: شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم؛ زیرا خدا ضمانت داده کسی را که تقوای الهی پیشه سازد، از آنچه ناخوش می دارد، به آنچه خوش می دارد انتقال دهد، و از جایی که گمان نمی برد، روزی اش دهد.

متن حدیث:

اُوصِیکُم بِتَقوَی اللّه ِ فَإنَّ اللّه َ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن یُحَوِّلَهُ عَمّا یَکرَهُ إلی مایُحِبُّ ویَرزُقَهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِبُ؛

پینوشت: «تحف العقول، ص 170»

زشت ‏ترینِ چیزها از نظر امام حسین (ع)

زشت ‏ترینِ چیزها از نظر امام حسین (ع)

۰۰۰۷۶۱۲۴۵۰

یکی از ویژگی های منحصر به فرد سیدالشهدا (ع) علم گسترده و همه جانبه ایشان می باشد، به نحوی که این امر در روایات فراوانی بیان شده است.

در این باره خزّاز قمى با سند خود از یحیى بن نعمان نقل مى‏کند که گفت: در محضر امام حسین (ع) شرفیاب بودم. عربى نقابدار با چهره‏ اى تیره رنگ، وارد شد و سلام کرد. حضرت، سلام او را پاسخ داد. آن مرد گفت: اى فرزند رسول خدا (ص)؛ سؤالى دارم؟ فرمود: بپرس. گفت: فاصله میان ایمان و یقین، چه قدر است؟ حضرت فرمود: چهار انگشت. گفت: چگونه؟ حضرت فرمود: ایمان، آن است که آن را مى‏شنویم و یقین، آن است که آن را مى ‏بینیم و فاصله بین گوش و چشم، چهار انگشت است.

پرسید: فاصله میان آسمان و زمین، چقدر است؟ فرمود: یک دعاى مستجاب. پرسید: فاصله میان مشرق و مغرب، چقدر است؟ فرمود: به اندازه سیر یک روز آفتاب. پرسید: عزّت آدمى، در چیست؟ فرمود: بى ‏نیازیش، از مردم. پرسید: زشت‏ترین چیزها، چیست؟ فرمود: در پیران، هرزگى و بى ‏عارى در قدرتمندان، درنده خویى در شریفان و نجیب زادگان، دروغگویى در ثروتمندان، بخل و تنگ نظرى و در عالمان، حرص است.

عرض کرد: راست گفتى، اى فرزند رسول خدا. اکنون بفرما شمار امامان، پس از رسول خدا (ص)، چند است؟ حضرت فرمود: دوازده نفرند، به شمار نقباى بنى اسرائیل. عرض کرد: آنان را براى من، نام ببر. راوى گوید: امام حسین (ع) در اندیشه فرو رفت. سپس سر خود را بلند نموده، فرمود: آرى، اى برادر عرب؛ تو را آگاه مى ‏سازم: همانا امام و خلیفه پس از رسول خدا (ص)، امیرمؤمنان على (ع) و حسن (ع) و من و نه نفر، از نسل من است.

راوى گوید: آن اعرابى برخاست، در حالى‏که با خود مى‏گفت: پیامبر اکرم (ص) بر سیماى او، دست محبّت کشید. از این رو، در رخساره ‏اش نور و درخشندگى است. پدر و مادر او، از برترین قریش ‏اند و جدّ او، بهترین اجداد است.

منابع:

۱- خزاز قمی رازی، کفایه الأثر: ۲۳۲٫

۲-علامه مجلسی، بحار الأنوار ج ۳۶: ۳۸۴٫

۳-بحرانی، تفسیر البرهان ج ۴: ۱۶۷٫

سخن امام علی (ع) در مورد: 9 کاری که از زشت، زشت تر است

سخن امام علی (ع) در مورد: 9 کاری که از زشت، زشت تر است

3002202

سخن امام علی (ع) در مورد: 9 کاری که از زشت، زشت تر است

امام علی (ع) در حدیثی 9 کار را زشت‌تر از زشت دانسته اند. متن این حدیث از کتاب دعائم الاسلام منتشر می‌شود:

تِسْعَةُ أَشْیَاءَ قَبِیحَةٌ وَ هِیَ مِنْ تِسْعَةِ أَنْفُسٍ أَقْبَحُ مِنْهَا مِنْ غَیْرِهِمْ ضِیقُ الذَّرْعِ مِنَ الْمُلُوکِ وَ الْبُخْلُ مِنَ الْأَغْنِیَاءِ وَ سُرْعَةُ الْغَضَبِ مِنَ الْعُلَمَاءِ وَ الصِّبَا مِنَ الْکُهُولِ وَ الْقَطِیعَةُ مِنَ الرُّءُوسِ وَ الْکَذِبُ مِنَ الْقُضَاةِ وَ الزَّمَانَةُ مِنَ الْأَطِبَّاءِ وَ الْبَذَاءُ مِنَ النِّسَاءِ وَ الطَّیْشُ مِنْ ذَوِی السُّلْطَان‏

امام علی(ع) فرمودند: نُه چیز زشت است، اما از 9 گروه زشت‏ تر:

1- درماندگى و ناتوانى از دولتمردان؛

2- بخل از ثروتمندان؛

3- زود خشمى از دانشمندان؛

4- حرکات بچگانه از میانسالان؛

5- جدایى حاکمان از مردم؛

6- دروغ از قاضیان؛

7- بیمارى کهنه از پزشکان؛

8- بدزبانى از زنان

9- سختگیرى و ستمگرى از سلاطین است.

پینوشت: دعائم الإسلام ج 1، ص 83

حدیث امروز: مطلبی که جبرئیل درباره کربلا به پیامبر (ص) خبر داد

حدیث امروز: مطلبی که جبرئیل درباره کربلا به پیامبر (ص) خبر داد

امّ سلمه: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله در اتاق من نشسته بود و فرمود: کسی بر من وارد نشود. من بیرون اتاق منتظر ماندم. در این هنگام حسین علیه‌السلام وارد اتاق شد. صدای هق هق رسول خدا صلی الله علیه و آله را شنیدم که می‌گریست.

به داخل اتاق نگاهی افکندم دیدم حسین در بغل پیامبر صلی الله علیه و آله است و آن حضرت به پیشانی او دست می‌کشد ومی‌گرید. عرض کردم: به خدا، متوجه نشدم که او وارد شد.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: جبرئیل در اتاق با ما بود و گفت: او را دوست داری؟ گفتم: از دنیا آری همین‌ها را دوست دارم . جبرئیل گفت: بدان که امّت تو، او را در سرزمینی به نام کربلا خواهند کشت. جبرئیل، از خاک آن جا مقداری برداشت و به پیامبر صلی الله علیه و آله نشان داد.

زمانی که حسین را محاصره کردند تا او را به قتل رسانند فرمود: نام این سرزمین چیست؟ عرض کردند: کربلا. فرمود: خدا و رسول او راست فرمود. این جا سرزمین کرب [اندوه] و بلاست.

متن حدیث:

اُمُّ سَلَمَةَ : کانَ رَسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله جالِسًا ذاتَ یَومٍ فی بَیتی فَقالَ : لا یَدخُل عَلَیَّ أحَدٌ ، فَانتَظَرتُ فَدَخَلَ الحُسَینُ علیه السلام ، فَسَمِعتُ نَشیجَ رَسولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله یَبکی ، فَاطَّلَعتُ فَإِذا حُسَینٌ فی حِجرِهِ وَالنَّبِیُّ صلی الله علیه و آله یَمسَحُ جَبینَهُ وهُوَ یَبکی ، فَقُلتُ : وَاللّه ِ ، ما عَلِمتُ حینَ دَخَلَ ، فَقالَ : إنَّ جَبرَئیلَ علیه السلامکانَ مَعَنا فِی البَیتِ فَقالَ : تُحِبُّهُ ؟ قُلتُ : أمّا مِنَ الدُّنیا فَنَعم ، قالَ : إنَّ اُمَّتَکَ سَتَقتُلُ هذا بِأَرضٍ یُقالُ لَها کَربَلاءُ ، فَتَناولَ جَبرَئیلُ علیه السلام مِن تُربَتِها ، فَأَراهَا النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله . فَلَمّا اُحیطَ بِحُسَینٍ حینَ قُتِلَ ، قالَ : مَا اسمُ هذِهِ الأَرضِ ؟ قالوا : کَربَلاءَ، قالَ : صَدَقَ اللّه ُ ورَسولُهُ أرضُ کَربٍ وبَلاءٍ.

پینوشت: «المعجم الکبیر، جلد3 صفحه 108»

حدیث امروز: امام صادق (ع) پس از مجلس روضه سیدالشهدا (ع) چه فرمود؟

حدیث امروز: امام صادق (ع) پس از مجلس روضه سیدالشهدا (ع) چه فرمود؟

در کتاب امالی صدوق از ابی عمارة روایت شده که می‌گوید: امام جعفر صادق علیه‌السلام به من فرمود: ‌ای اباعماره؛ شعری در سوگ حسین (علیه‌السلام) برایم بخوان.

من خواندم و حضرت گریست. باز خواندم و آن حضرت گریست، و باز خواندم و باز امام گریست.

به خدا قسم، پیوسته شعر می‌خواندم و (آن حضرت می‌گریست)، تا آنکه از اندرون خانه صدای گریه شنیدم.

در این هنگام امام فرمود: ای اباعماره؛ هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و پنجاه نفر را بگریاند، بهشت پاداش اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و چهل نفر را بگریاند، بهشت اجر اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و سی نفر را بگریاند، بهشت برای اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و بیست تن را بگریاند، بهشت از آن اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و ده نفر را بگریاند، بهشت برای اوست، و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و یک نفر را بگریاند، بهشت برای اوست.

و هرکس در سوگ حسین شعری بخواند و خود بگرید، بهشت از آن اوست، و هرکس در عزای حسین شعری بخواند و تباکی کند، بهشت از برای اوست.

متن حدیث:

امالی الصدوق: عن ابی عمارة المنشد، عن ابی عبدالله علیه السلام قال: قال لی: یا اباعمارة انشدنی فی الحسین بن علی قال: فانشدته فبکی ثم انشدته فبکی قال: فوالله ما زلت انشده و یبکی حتی سمعت البکاء من الدار.

قال: فقال: یا اباعمارة من انشد فی الحسین بن علی شعرا فابکی خمسین فله الجنة، و من انشد فی الحسین شعرا فابکی ثلاثین فله الجنة، و من انشد فی الحسین شعرا فابکی ثلاثین فله الجنة و من انشد فی الحسین فابکی عشرین فله الجنة و من انشد فی الحسین فابکی عشرة فله الجنة، فبکی فله الجنة، و من انشد فی الحسین شعرا فتباکی فله الجنة.

پینوشت: «ثواب الاعمال،صفحه180»

حدیث امروز: شفاعت رسول خدا بر گریه کنان مصائب امام حسین (ع)

حدیث امروز: شفاعت رسول خدا بر گریه کنان مصائب امام حسین (ع)

چون رسول خدا صلی الله علیه و آله خبر داد فاطمه سلام الله علیها را از شهادت حسین علیه السلام و مصائبی که بر او وارد می‌شود ، فاطمه-سلام الله علیها-سخت گریست و عرض کرد: ای پدر، این حادثه کی واقع می شود؟

فرمود: وقتی که نه من باشم و نه تو و نه علی. فاطمه بر شدت گریه بیفزود و بیشتر گریست و عرض کرد: ای پدر: پس چه کسی برای فرزندم گریه می‌کند و مجلس عزا و مصیبت او را برپا می‌کند؟

رسول خدا فرمود:ای فاطمه زنان امت من می‌گریند بر زن های اهل بیت من و مردان امت من می‌گریند بر مردان اهل بیت من و عزای فرزند مرا هر سال طایفه ای بعد از طایفه ای تازه می‌کنند.

پس چون روز قیامت شود تو شفاعت زنان را می‌کنی و من شفیع می‌شوم مردان را، و هر کس بر حسین گریسته دست او را می‌گیریم و در بهشت در می‌آوریم.ای فاطمه همه چشم ها در قیامت گریان است مگر چشمی که بر حسین گریسته باشد. او خندان و شادمان به نعیم بهشت خواهد بود.

متن حدیث:

فی البحار قال: رایت بعض تالیفات بعض الثقات من المعاصرین یروی انّه: لما اخبر النَبی(صلی الله علیه و آله) ابنته فاطمه بقتل ولدها الحسین و ما یجری علیه من المحن بکت فاطمه بکاءً شدیداً و قالت: یا ابه، متی یکون ذلک؟ قال: فی زمان خال منی و منک و من علی. فاشتدّ بکائها و قالت: یا ابه فمن یبکی علیه و من یلتزم باقامة العزاءِ له؟

فقال النبی: یافاطمه، ان النساء امتی یبکین علی نساء اهل بیتی، و رجالهم یبکون علی رجال اهل بیتی، و یجددون العزاء جیلاً بعد جیل فی کل سنة، فاذا کان یوم القیامةتشفعین انت للنساء و انا اشفع للرجال و کلْ من بکی منهم علی مصاب الحسین اخذنا بیده و ادخلناه الجنة.

یا فا طمه، کل عین باکیة یوم القیامة، الا عین بکت علی مصائب الحسین فاّنها ضاحکة مستبشرة بنعیم الجنة.

پینوشت: «بحار الانوار، ج44، ص292 ، ح3»