صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست
صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست

صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست

حدیث امروز: پاداش کسی که قبر پدر و مادر را زیارت کند

حدیث امروز: پاداش کسی که قبر پدر و مادر را زیارت کند ...


hadis mihanfal.com 22 حدیث امروز: پاداش کسی که قبر پدر و مادر را زیارت کند


رسول خدا (ص) فرمود: کسی که قبر پدر و مادر یا یکی از آندو را در هر جمعه یکبار زیارت کند خداوند او را می بخشد و او را نیکوکار می نویسد.


متن حدیث

من زار قبر والدیه او احدهما فی کل جمعه مره غفر الله له و کتب برا.


پینوشت: کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۸

حدیث امروز: عاقبت عدم استفاده از فرصت ها و تن پروری


حدیث امروز: عاقبت عدم استفاده از فرصت ها و تن پروری


hadis mihanfal.com 5 حدیث امروز: عاقبت عدم استفاده از فرصت ها و تن پروری


امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام می فرمایند:‌ جوانی که اهل تن پروری بوده و در دوران سلامتی سرمایه‌ای مهیا نکرده و در اولین فرصت های زندگی و نیرومندی، درس عبرتی نگرفته و درخشنده‌ترین دوران عمر خود را به رایگان از کف داده، آیا می‌تواند در پیری جز شکستگی و ذلت انتظاری داشته باشد.


متن حدیث:


… وَ شَذَّبَهُمْ عَنْهَا تَخَرُّمُ الْآجَالِ لَمْ یَمْهَدُوا فِی سَلاَمَهِ الْاءَبْدَانِ وَ لَمْ یَعْتَبِرُوا فِی اءُنُفِ الْاءَوَانِ فَهَلْ یَنْتَظِرُ اءَهْلُ بَضَاضَهِ الشَّبَابِ إِلا حَوَانِیَ الْهَرَمِ وَ اءَهْلُ غَضَارَهِ الصِّحَّهِ إِلا نَوَازِلَ السَّقَمِ وَ اءَهْلُ مُدَّهِ الْبَقَاءِ إِلا آوِنَهَ الْفَنَاءِ مَعَ قُرْبِ الزِّیَالِ وَ اءُزُوفِ الاِنْتِقَالِ وَ عَلَزِ الْقَلَقِ…


پینوشت: «نهج البلاغه، خطبه ۸۳»

عملیات والفجر 8 فاو

سالروز پیروزی ارزش آفرین عملیات والفجر 8 یاد و خاطره امام و شهدای عزیز بالاخص سالروز شهادت شهید محمدضا اله پرست در این عملیات گرامی باد ...


منطقه فاو بر ارزش سیاسی - نظامی، به لحاظ فراهم سازی امکان حضور مقتدرانه ایران در خاک عراق و موقعیت جغرافیایی و طبیعی آن، دارای ارزش استراتژیک نیز می‌باشد. عملیات والفجر 8 در تاریخ 20 بهمن 1364 با هدف آزادسازی این منطقه شروع شد و با خلق حماسه‌ای تاریخی و کاری که به لحاظ دانش نظامی مدرن غیر ممکن می‌نمود با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه خروشان اروند و فتح فاو پایان یافت. فتح فاو از نظر سیاسی، بسیار مهم و استراتژیک بود و توازن نظامی جنگ ایران و عراق را به سود ایران رقم زد.

22بهمن پیروزی انقلاب اسلامی ایران

 

22بهمن پیروزی انقلاب اسلامی ایران

 

22بهمن : در روز 22 بهمن 1357، تاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) به نقطه عطف خود رسید. در روز 22 بهمن سرانجام مبارزات مردم مسلمان به بار نشست و پادشاهی 2500 ساله و ظلم و استبداد بیش از 50 ساله رژیم پهلوی در ایران، ریشه کن شد و به خواست الهی حکومت جمهوری اسلامی تأسیس شد.

 


وقایع ۲۲ بهمن

وقایع ۲۲ بهمن : در روز 22 بهمن به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم در آمد.در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.


22 بهمن, 22بهمن,روز22بهمن, 22 بهمن سال 57

 


تصمیم شورای عالی ارتش در روز 22 بهمن


روز 22 بهمن : ساعت ۱۰ بامداد روز ۲۲ بهمن شورای فرماندهان نیروهای مسلح در ستاد مشترک تشکیل گردید. نظامیان حاضر در جلسه عبارت بودند از: عباس قره باغی، جعفر شفقت، حسین فردوست، هوشنگ حاتم، ناصر مقدم، عبدالعلی نجیمی، احمدعلی محققی، عبدالعلی بدره‌ای، امیرحسین ربیعی، کمال حبیب اللهی، عبدالمجید معصومی، جعفر صانعی، اسدالله محسن زاده، حسین جهانبانی، محمد کاظمی، خلیل بخشی آذر، علی محمد خواجه نوری، پرویز امینی افشار، امیر فرهنگ خلعتبری، محمد فرزام، جلال پژمان، منوچهر خسروداد، ناصر فیروزمند، موسی رحیمی لاریجانی، محمد رحیمی آبکناری و رضا وکیلی طباطبایی.ریاست شورای عالی ارتش بر عهده عباس قره باغی بود. پس از گزارش فرماندهان نیروها از وضعیت موجود بحث پیرامون همبستگی ارتش با مردم آغاز شد؛ اکثرا موافقت خود را اعلام نمودند و سرانجام اعلامیه‌ای مبنی بر بی طرفی ارتش تهیه و بامضا رسید. پس از تصمیم شورای عالی، ساعت یک بعد از ظهر خبر تصمیم شورای عالی ارتش در اختیار رادیو و تلویزیون گذاشته شد. رادیو ایران برنامه عادی خود را قطع و اعلامیه را قرائت کرد. لحظه‌ای بعد نیروهای انقلاب محوطه صدا و سیما را تصرف نمودند و خبر سقوط رژیم سلطنتی پهلوی از صدا و سیما اعلام شد.

متن پیام امام خمینی (ره) در روز 22 بهمن 57

متن پیام امام خمینی (ره) در روز 22 بهمن 57 به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت مسلمان و قهرمان و مبارز ایران! در این لحظه حساس که به لطف خداوند تعالی مبارزات قهرمانانه شما سدهای استبداد و استعمار را یکی پس از دیگری می شکند و انقلاب اسلامی شما شکوفه ها و میوه های خود را آشکار می سازد، لازم می دانم ضمن اظهار تشکر و قدردانی از یک یک شما برادران و خواهران چند نکته را یادآوری نمایم:

شما در جریان مبارزات گذشته رشد اسلامی و انقلابی خود را آشکار کرده اید و اکنون بیش از پیش لازم است که این رشد را به جهانیان نشان دهید تا جهانیان بدانند مردم مسلمان ایران می توانند بدون قیمومت این و آن، راه سعادت خود را انتخاب نمایند.

لهذا از شما می خواهم که اولا مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید آشوبگران مغرض به عملیاتی از قبیل غارت، آتش سوزی، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمی و فنی و صنعتی و هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی دست بزند. دشمن برای خراب کردن چهره نهضت از طریق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در میان توده مسلمان دست به چنین کارها می زنند تا نهضت ما را ارتجاعی و وحشیانه قلمداد نمایند. من اکیدا اعلام می کنم که هر کس دست به چنین عملیاتی بزند از جامعه انقلابی ملت مطرود و در پیشگاه خداوند متعال مسئول است.

ثانیا توجه داشته باشید که انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسائس بهره مند است و توطئه ها در کمین ماست. تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمانهای رهبری و دولت موقت اسلامی است که همه توطئه ها را نقش بر آب می سازد.

ثالثا افرادی از دشمن که به عنوان اسیر در اختیار شما قرار می گیرند هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهید. همچنان که سنت اسلامی است به اسیران محبت و مهربانی کنید و البته دولت اسلامی به موقع آنها را محاکمه و عدالت را در مورد آنها اجرا خواهد کرد.

از همه شما برادران و خواهران عزیزم می خواهم که با دولت موقت انقلابی اسلامی که وارث یک سلسله خرابی های دولتهای فاسد گذشته است همکاری نمائید تا به حول و قوه الهی هر چه زودتر با همکاری یکدیگر ایران اسلامی آباد و آزاد را مورد غبطه جهانیان بسازیم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
روح الله الموسوی الخمینی
22/11/57

 

                                               پیروزی انقلاب در 22 بهمن


پیروزی انقلاب در 22 بهمن : با وجود همه ناباوریها و تمامی تلاشهایی که در سطح بین‌‌المللی برای حفظ رژیم شاه و جلوگیری از موفقیت امام‌خمینی بعمل آمد، انقلاب اسلامی در مرحله نخست مبارزات خویش در  روز 22 بهمن  پیروز گردید و از این جهت پیروزی آن بیشتر به یک معجزه شبیه بود تا تحولی عادی. به جز امام‌خمینی و توده‌‌های بیشماری که خارج از تحلیل‌های معمول، به گفته‌‌ها و وعده‌های امام باور قلبی داشتند، عموم تحلیل‌گران سیاسی و همه کسانی که در رخدادها و حوادث ایران دخیل بودند وقوع چنین پیروزی را، حتی تا روزهای واپسین عمر رژیم شاه ناممکن می‌دانستند.
چنین بود که از صبحدم 22 بهمن 1357 خصومت با نظام نوپای اسلامی در پهنه‌ای گسترده آغاز شد. جبهه دشمنیها را آمریکا رهبری می‌کرد و دولت انگلیس و برخی دول اروپایی دیگر به همراه تمامی رژیمهای وابسته به غرب در آن مشارکت فعال داشتند. شوروی (سابق) و اقمار آن نیز ناخرسند از اتفاقی که در ایران افتاده و به حاکمیت دین منجر گردید، با آمریکائیها در بسیاری از خصومتها همسو شدند. نمونه بارز این هم‌پیمانی در همنوائی نیروهای چپ و راست ضدانقلاب داخل کشور که بعدها اسناد وابستگی آنان به سفارتخانه‌های شوروی و آمریکا افشا گردید و از آن بارزتر هماهنگی همه‌‌جانبه دو کشور در تجهیز صدام و حمایت از او در جنگ با جمهوری اسلامی را می‌‌توان مشاهده کرد. اما امام‌خمینی با همان منطقی که نهضت اسلامی را آغاز کرده بود، در اوج فتنه‌ها و فشارهای خارجی انقلاب را هدایت کرد و آن را با اراده خویش به دوره سازندگی و ثبات هدایت نمود.
نهضتی که امام‌‌خمینی پرچمدار و پایه‌گذار آن بود، توانست در  روز 22 بهمن غبار از چهره اسلام زدوده و سیمای حقیقی آن را پس از 14 قرن به جهان تشنه عدالت بنمایاند. به همین دلیل است که انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام به عنوان «انقلاب امام‌‌خمینی» شناخته شده است.
به همین علت است که تاکنون هیچ یک از طرحهای سیاسی و اقتصادی و نظامی آمریکا علیه ایران که غالباً با حمایت یا سکوت متحدان منطقه‌ای و جهانی آن کشور همراه بوده، به نتیجه نرسیده است. و به همین دلیل است که پس از گذشت سه دهه مقابله غرب با انقلاب، امروز تئوریسین‌ها و سیاستمداران اروپائی و آمریکائی بر ضرورت پذیرش و تحمل واقعیت انقلاب و جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی تاکید می‌کنند.


نهضتی که در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید، امروزه برای بسیاری از ملل جهان چراغ راه زندگی است.


از این رو «22 بهمن» تنها نباید به عنوان روز پایانی یک رژیم سیاسی و آغازی بر حیات رژیم دیگر تلقی گردد. بلکه باید از آن به عنوان سرفصلی برجسته در تاریخ سیاسی ایران و نقطه‌ای عطف در روند مبارزات ملت ایران یاد کرد.

 

 

عوامل پیروزی در 22 بهمن 

پیروزی شکوهمند 22 بهمن 57، حاصل عوامل بسیاری است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1- ایمان به خداوند متعال

2- رهبری روحانی متقی و فقیه آگاه; امام خمینی رحمه الله

3- اتحاد و همبستگی همه، اقشار ملت.

4- استقامت و پایداری در راه خدا، تحمل مشکلات و ... بر هیچ کس پوشیده نیست که جمع شدن این عوامل در ملتی موجب نزول تاییدات غیبی الهی گردیده و پیروزی آن ها بر دشمنان حتمی می شود.

 

 

22 بهمن و حیرت جهانیان :

در دوران معاصر ، روز 22 بهمن پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، *حادثه مهم و حیرت انگیزی برای جهانیان بود . این حادثه بزرگ قرن ، از یک سو معادلات سیاسی استکبار را در ادامه سیاست سلطه و تقسیم استعماری جهان بر هم زد و از سوی دیگر ، یکی از استوارترین رژیمهای وابسته را ریشه کن ساخت و در کشور ایران ، *با اهمیتی که از نظر استراتژیکی و اقتصادی برای قدرتهای بزرگ جهان داشت ، تحولی سیاسی ـ مردمی و عظیم به وجود آورد و یک بار دیگر اسلام به عنوان قدرت تعیین کننده در جهان مطرح شد و چشم انداز وحدت جهان اسلام و ایستادگی در برابر استعمار کهنه و نو ، ایجاد قطب سیاسی جدید در جهان و فروریزی رژیمهای وابسته و تحمیلی را در سرزمینهای پر نعمت اسلامی ، در برابر دیدگان مشتاق بیش از یک میلیارد مسلمان گشود و موجی از وحشت و اضطراب رادر دلهای جهانخوران پدید آورد.

 

 

باران رحمت خدا در کلام امام علی (ع)


حدیث امروز: باران رحمت خدا در کلام امام علی (ع)


hadis mihanfal com حدیث امروز: باران رحمت خدا در کلام امام علی (ع)


امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام: ..هر که دست در دامن تقوا زند، سختی‌هایى که به او نزدیک شده‌اند دور گردند و ناکامی‌ها و مرارت‌ها به کامیابی‌ها و شیرینی‌ها بدل گردد و امواج محن که گرداگردش را گرفته‌اند، فروکش کنند و دشواری‌ها به آسانی‌ها گرایند.

و باران بند آمده کرامت، دوباره بر او فرو ریزد و رحمت گریخته، به سوى او بازگردد و چشمه فروکش کرده نعمت‏ها، دگرباره برایش جوشان شود و بارش کاستى گرفته برکت، دوباره بر او سرازیر شود.
پس بترسید از خداوندى که شما را به مواعظ خود بهره‌مند گردانید و به وسیله پیامبرانش اندرز داد و نعمت و احسان خویش بر شما ارزانى داشت . براى پرستش او خود را خوار دارید و حق طاعت او بگزارید.

متن حدیث:

…فَمَنْ اءَخَذَ بِالتَّقْوى عَزَبَتْ عَنْهُ الشَّدائِدُ بَعْدَ دُنُوِّها، وَاحْلَوْلَتْ لَهُ الْاءُمُورُ بَعْدَ مَرارَتِها، وَانْفَرَجَتْ عَنْهُ الْاءَمْواجُ بَعْدَ تَراکُمِها، وَ اءَسْهَلَتْ لَهُ الصِّعابُ بَعْدَ إِنْصابِها، وَ هَطَلَتْ عَلَیْهِ الْکَرامَةُ بَعْدَ قُحُوطِها، وَ تَحَدَّبَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ بَعْدَ نُفُورِها، وَ تَفَجَّرَتْ عَلَیْهِ النِّعَمُ بَعْدَ نُضُوبِها، وَ وَبَلَتْ عَلَیْهِ الْبَرَکَةُ بَعْدَ إِرْذاذِها.

فَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی نَفَعَکُمْ بِمَوْعِظَتِهِ، وَ وَعَظَکُمْ بِرِسالَتِهِ، وَامْتَنَّ عَلَیْکُمْ بِنِعْمَتِهِ، فَعَبِّدُوا اءَنْفُسَکُمْ لِعِبادَتِهِ، وَاخْرُجُوا إِلَیْهِ مِنْ حَقِّ طاعَتِهِ…

پینوشت: «نهج‎‌‌البلاغه، خطبه ۱۸۹»

حدیث امروز: پنج چیز از سنت پیغمبران

حدیث امروز: پنج چیز از سنت پیغمبران


hadis mihanfal.com 21 حدیث امروز: پنج چیز از سنت پیغمبران



پیامبر صلى ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله:


پنج چیز از سنت پیغمبران است:


حیا، بردبارى، حجامت کردن، مسواک و عطر زدن.


متن حدیث


خَمْسٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلینَ: اَلْحَیاءُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحِجامَةُ وَ السِّواکُ وَ التَّعَطُّرُ؛

دهه فجر ، سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی

دهه فجر ، سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی


با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان تنها امید رژیم پهلوی، به عنوان نخست وزیر معرفی و باقی مانده بود.

 

این ایام که مصادف با اربعین امام حسین« علیه السلام» و گسترش راهپیمایی ها و اعتراضات مردمی بود، امام« قدس سره» طی پیامی، نکات تازه ای را برای هوشیاری مردم یادآور می شوند. همزمان با سایر شهرها، در تهران نیز راهپیمایی ها ادامه می یابد و فریاد الله اکبر جمعیت میلیونی لرزه بر اندام آخرین بقایای طاغوت می اندازد.

انسان های بپا خاسته و از جان گذشته با عزمی پولادین می روند تا سرنوشت مملکت خود را به دست بگیرند و همگی خواستار انحلال حکومت پهلوی و تشکیل حکومت اسلامی هستند و با شعار « استقلال، آزادی ، جمهوری اسلامی» خط مشی آینده را ترسیم می نمایند.


دهه فجر -گزیده ای از شعارهای انقلابی مردم در راهپیمایی ها

 

" مرگ بر این سلطنت پهلوی"


" توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد"                        "شاه بجز خودکشی راه دگر ندارد"

 

مقاله دهه فجر


" ایستادن در صف نفت حالا دیگه حرام است"       " لباس گرم بپوش که کار شاه تمام است"

 

مقاله دهه فجر

 

" مردم! رفتن شاه یه حقه سیاسی است!"            " گول نخورید نهضت ما اساسی است" 


" زندگی مصرفی معادل بردگی است"

 

مقاله دهه فجر

" نظام شاهنشاهی مظهر هر فسادیست"

 

مقاله دهه فجر


" شاه باید برگردد"    " اعدام باید گردد"

 

مقاله دهه فجر


به دنبال گسترش قیام مردمی، امام قدس سره در پیامی عزم خود را مبنی بر بازگشت به ایران اعلام می دارد. بختیار که با حمایت امریکا و به عنوان یک چهره ی ملی قصد مهار انقلاب و خاموش کردن شعله های قیام را دارد، خود را در این امر ناتوان می یابد و می کوشد که با قانونی جلوه دادن دولت خود، قیام مردم را سرکوب نماید. مخالفت خود را با بازگشت امام قدس سره اعلام، و دستور بسته شدن فرودگاه های کشور را می دهد. در پی انتشار این دستور مردم خشمگین، به خیابان ها ریخته  و با تحصن و شعارهای کوبنده دولت بختیار را مخاطب قرار می دهند.

 

پس از پانزده سال دوری از وطن درمیان استقبال پرشور مردم قدم به خاک این سرزمین گذاشت ، پانزده سالی که به خاطر خروشیدن بر استبداد و طاغوت و به خاطر بر زبان جاری کردن حقیقت به عراق ، ترکیه و  فرانسه تبعید شد .

پس از یکصد و هفده روز توقف امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو، امام خمینی (ره) ساعت سه و سی دقیقه به وقت تهران به سوی تهران حرکت کردند .

 

حاشیه های روزی که امام آمد . . .

حضرت امام به هنگام خروج از فرانسه با ارسال پیامی خطاب به مردم فرانسه، ضمن اظهار تشکر از آنها خداحافظی کردند.

ایشان پس از اقامه نماز در کف هواپیما، روی دو پتو با آرامش خوابیدند ، این در حالی بود که همه علاقمندان، دوستداران و نزدیکان ایشان، نگران انجام این پرواز بودند. خطر انهدام هواپیما و یا ربودن آن در آسمان چیزی بود که همه را تا لحظه فرود آن در فرودگاه تهران، نگران ساخته بود.

در هواپیما دویست نفر امام را همراهی می کردند که پنجاه تن  از آنان همراهان و هواداران و نزدیکان امام خمینی و ۱۵۰ نفر دیگر از خبرنگاران بودند .

راس ساعت نه و سی و هفت دقیقه و سی ثانیه امام در میان حلقه گروه منتخب استقبال کنندگان از پله های هواپیما فرود آمدند .

خمینی ای امام  . . .

با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه، فریاد «الله اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. استقبال کنندگان  با خواندن سرود «خمینی ای امام»، اشک‌های مشتاقان را بر گونه‌هایشان جاری کردند.

 

پاسخ امام به عواطف یک میهن(مقاله دهه فجر)

حضرت امام طی بیاناتی در فرودگاه تهران گفتند: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می‌کنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمی‌توانم جبران کنم.

ایشان ضمن اشاره به اینکه طرد شاه از کشور قدم اول پیروزی بود، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه‌های فساد ترغیب کردند.ایشان سپس از آنجا عازم بهشت زهرا شدند.

با وجود سرمای زمستان، شب پیش از ورود امام ، بسیاری از مردم مشتاق ، در مسیر حرکت ایشان خوابیده بودند .

هنگام ورود امام خمینی به مدت بیست دقیقه مراسم استقبال توسط تلویزیون  ایران به طور زنده پخش شد ، اما ناگهان عکس شاه بر روی صفحه تلویزیون ظاهر و برنامه قطع شد .

در حالی که مراسم ورود حضرت امام به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش آن ممانعت کردند.

عده‌ای از مردم با قطع جریان پخش مستقیم ورود حضرت امام از تلویزیون به علت هجوم مأمورین نظامی، از عصبانیت تلویزیون‌های خود را به خیابان پرت کردند.

 

وقایع ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی:(مقاله دهه فجر)

 

وقایع ۱۲بهمن از ایام‌الله دهه فجر

۱۲بهمن روز ورود روح‌الله خمینی به ایران-در این روز بزرگترین استقبال تاریخ در تهران برگزار شد؛ بطوری که طول جمعیت استقبال کننده از آیت‌الله خمینی به ۳۳ کیلومتر رسیده بود. در ساعت ۹:۵۰ دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن هواپیمای حامل خمینی در میان تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد برزمین نشست. خمینی پس از ورود به فرودگاه و ایراد سخنرانی طبق برنامه‌ای که از قبل تنظیم شده بود عازم گورستان بهشت زهرا شد…

خمینی در میان استقبال گسترده مردم تهران در ساعت یک بعد از ظهر وارد قطعه ۱۷ که مدفن شهدای انقلاب بود شد و سخنرانی خود را ایراد نمود.

 

وقایع ۱۴ بهمن از ایام‌الله دهه فجر

روز شنبه ۱۴ بهمن از ایام‌الله دهه فجر در محل مدرسه شماره ۲ علوی یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور قریب به سیصد خبرنگار ایرانی و خارجی برگزار شد که در آن ابتدا خلاصه‌ای از نظریات آیت‌الله خمینی خوانده شد؛ سپس سوالات خبرنگاران آغاز گردید که خلاصه‌ای از پاسخ خمینی به این شرح بود:

 

«کاری نکنند که مردم را به جهاد دعوت کنم، اگر موقع جهاد شد می‌توانیم اسلحه تهیه کنیم. دولت را بزودی معرفی خواهیم کرد. اعضای شورای انقلاب تعیین شده‌اند. از ارتش می‌خواهم هرچه زودتر به ما متصل شود. ارتشیان فرزندان ما هستند، ما به آنها محبت داریم باید به دامان ملت بیایند. قانون اساسی که تدوین شده به آراء عمومی گذاشته می‌شود تمام اتباع خارجی بطور آزاد در ایران زندگی خواهند کرد.     »

 

وقایع روز ۱۶ بهمن از ایام‌الله دهه فجر

روز ۱۶ بهمن و تعیین دولت موقت-خمینی در روز ۱۶ بهمن طی فرمانی مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر موقت تعیین و معرفی کرد. عصر همان روز در سالن سخنرانی مدرسه علوی یک مصاحبه مطبوعاتی بین‌المللی ترتیب داده شد، در این جلسه بازرگان برنامه و وظایف دولت موقت را تشریح کرد و افزود برگزاری همه پرسی درباره تغییر رژیم، برگزاری انتخابات مجلس موسسان و انجام انتخابات مجلس از وظایف این دولت است.

 

وقایع روز ۱۹ بهمن از ایام‌الله دهه فجر

 روز نوزدهم بهمن ماه بزرگ‌ترین راه پیمایی انقلاب صورت گرفت. در قطعنامه پایانی راه پیمایی نخست وزیری مهدی بازرگان توسط تظاهرکنندگان تایید شد.

 

وقایع ۲۰ بهمن از ایام‌الله دهه فجر

در روز ۲۰ بهمن ماه که مصادف با روز جمعه بود، مردم در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند تا سخنرانی رییس دولت موقت را استماع نمایند. در همین هنگام در غرب تهران درگیری شدیدی صورت گرفت؛ عده زیادی از افراد گارد شاهنشاهی به پادگان همافران نیروی هوایی حمله بردند و به محض آغاز درگیری آنان عده زیادی از جوانان وابسته به جناح‌های مختلف به نفع همافران وارد صحنه درگیری شدند. این درگیری خونین ده‌ها نفر کشته و مجروح بر جای گذاشت ولی در نهایت همافران توانستند حلقه محاصره نیروهای گارد را بشکنند.

 

وقایع ۲۱ بهمن از ایام‌الله دهه فجر

روز بیست و یکم بهمن ماه روز نبرد مسلحانه همه جانبه مردم و نیروهای دولتی بود. درگیری خونین مردم و لشگر گارد در این روز به اوج خود رسید؛ و جنگ تانک‌ها با مردم مسلح باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر شد. آیت‌الله خمینی تهدید کرد در صورت عدم جلوگیری از کشتار لشگر گارد حکم جهاد خواهد داد.در اینروز چندین کلانتری توسط گروههای مسلح مردمی تسخیر شدند که در نتیجه آن مقادیر زیادی اسلحه به دست مردم افتاد. در همین روز فرمانداری نظامی تهران اعلامیه شماره ۴۰ را انتشار داد؛ بموجب این اعلامیه رفت و آمد مردم از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۵ بامداد ممنوع اعلام شد. در پی اعلامیه مزبور اعلامیه دیگری صادر و منع عبور و مرور تا ساعت ۱۲ بامداد تمدید شد. مردم عملاً مقررات حکومت نظامی را باطل ساختند و تا صبح در خیابان‌ها با ایجاد حریق و راه بندان‌های متعدد مانع حرکت قوای نظامی می‌شدند.

 

وقایع ۲۲ بهمن از ایام‌الله دهه فجر

۲۲ بهمن از ایام‌الله دهه فجر ،در این روز به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم در آمد.در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.

 

تصمیم شورای عالی ارتش(مقاله دهه فجر)

ساعت ۱۰ بامداد روز ۲۲ بهمن شورای فرماندهان نیروهای مسلح در ستاد مشترک تشکیل گردید. نظامیان حاضر در جلسه عبارت بودند از: عباس قره باغی، جعفر شفقت، حسین فردوست، هوشنگ حاتم، ناصر مقدم، عبدالعلی نجیمی، احمدعلی محققی، عبدالعلی بدره‌ای، امیرحسین ربیعی، کمال حبیب اللهی، عبدالمجید معصومی، جعفر صانعی، اسدالله محسن زاده، حسین جهانبانی، محمد کاظمی، خلیل بخشی آذر، علی محمد خواجه نوری، پرویز امینی افشار، امیر فرهنگ خلعتبری، محمد فرزام، جلال پژمان، منوچهر خسروداد، ناصر فیروزمند، موسی رحیمی لاریجانی، محمد رحیمی آبکناری و رضا وکیلی طباطبایی.ریاست شورای عالی ارتش بر عهده عباس قره باغی بود.

 

پس از گزارش فرماندهان نیروها از وضعیت موجود بحث پیرامون همبستگی ارتش با مردم آغاز شد؛ اکثرا موافقت خود را اعلام نمودند و سرانجام اعلامیه‌ای مبنی بر بی طرفی ارتش تهیه و بامضا رسید. پس از تصمیم شورای عالی، ساعت یک بعد از ظهر خبر تصمیم شورای عالی ارتش در اختیار رادیو و تلویزیون گذاشته شد. رادیو ایران برنامه عادی خود را قطع و اعلامیه را قرائت کرد. لحظه‌ای بعد نیروهای انقلاب محوطه صدا و سیما را تصرف نمودند و خبر سقوط رژیم سلطنتی پهلوی از صدا و سیما اعلام شد.

 

مراسم دهه فجر(مقاله دهه فجر)

هرساله در طول دهه فجر مراسم و یادبودهای زیادی در کشورمان  انجام می گیرد.

همچنین جشنواره فجر که بزرگترین جشنواره دولتی فیلم، تئاتر و موسیقی ایران است معمولا در طول دهه فجر برگزار می شود.

در مدارس کودکان کلاس‌های درس را با نوارهای رنگی، پرچم و عکس امام خمینی و  و رهبر عزیزمان سیدعلی خامنه‌ای تزئین می‌کنند.

 

 



شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد

شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد

alt


10 ربیع الثانی 1435 سالروز ارتحال ملکوتی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها را به عموم ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت عرض می نماییم

فضیلت شهر قم به برکت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

عفّان بن بصری می‌گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود: می‌دانی چرا قم "قم" نامیده شد؟ گفتم: خدا و پیامبرش و شما آگاهترید.فرمود: از اینرو این شهر قم نامیده شد چون اهل آن با قائم آل محمّد علیه السلام همراه می‌شوند و با او قیام می‌کنند و او را یاری می‌کنند و در این راه استوار خواهند بود. بحارالانوار/60/216
و نیز امام صادق علیه السلام فرمود: تربت قم مقدّس است و مردم قم از مایند و ما هم از آنانیم،هیچ ستمگری قصد بد به اهل قم نمی‌کند مگر این که در عذاب او تعجیل می‌شود البتّه به شرطی که مردم قم به برادران خود خیانت نکنند، ولی وقتی که خیانت کنند خداوند ستمگران را بر آنان مسلّط می‌کند. آنان (اهالی قم) یاران قائم ما و دعوتگران حقّ ما هستند، سپس امام سرش را به سوی آسمان بلند کرد و عرضه داشت: خدایا آنان (اهالی قم) را از هر فتنه‌ای مصون بدار و از نابودی نجات بخش. بحارالانوار/60/219
و از نبیّ مکرّم اسلام رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم  نقل است که فرمود: هنگامی که مرا به آسمان چهارم بردند، نگاهم افتاد به قبّه‌ای از درّ که دارای چهار در و چهار پایه بود، همانند پارچه‌ی زربافت سبز رنگ. به جبرئیل گفتم، این چیست که بهتر از آن را در آسمان چهارم ندیدم؟ پاسخ داد: شکل شهری است که به آن قم گفته می‌شود که بندگان مؤمن خدا در آنجا اجتماع می‌کنند....بحارالانوار/60/207

شخصیّت برجسته‌ی حضرت معصومه سلام الله علیها

محدّث گرانقدر حاج شیخ عباس قمی در خصوص دختران حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می‌نویسد: بر حسب آنچه به ما رسیده، افضل آنها سیّده‌ی جلیله‌ی معظّمه، فاطمه بنت امام موسی علیه السلام معروف به حضرت معصومه است. منتهی الامال/2/241
و علاّمه‌ی تستری صاحب قاموس الرّجال می‌نویسد: در میان فرزندان امام کاظم علیه السلام بعد از امام رضا علیه السلام کسی همسنگ حضرت معصومه سلام الله علیها نمی‌باشد.تواریخ النّبی و الال/65
و هم‌چنان که در برگ سبز شماره‌ی26 اشاره کردیم، حضرت امام صادق علیه السلام پیش از آن که فرزند بزرگوارشان امام کاظم علیه السلام به دنیا بیایند فرمودند: آگاه باشید که برای خدا حرمی هست و آن مکّه است و برای پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم حرمی است و آن مدینه است و برای امیر مؤمنان علیه السلام حرمی است و آن کوفه است.آگاه باشید که حرم من و فرزندان بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم کوفه‌ی کوچک ماست. آگاه باشید که برای بهشت هشت در است، سه در آن از قم باز می‌شود. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی،در آنجا رحلت می‌کند که با شفاعت او همه‌ی شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.بحارالانوار/60/216
این حدیث به جهت صدورش از امام صادق علیه السلام قبل از این که حضرت معصومه و پدر بزرگوارش دیده به جهان بگشایند، از اهمّیّت خاصّی برخوردار است و نکات مهمّی در بر دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1ـ قم حرم ائمّه علیهم السلام است.
2ـ قم کوفه‌ی کوچک اهل بیت علیهم السلام است.
از این حدیث، عظمت شهر کوفه نیز به خوبی روشن می‌شود که قم را با آن همه عظمتی که دارد "کوفه‌ی کوچک" نامیده‌اند.علاّمه‌ی مجلسی در فصلی که به ذکر فضایل و مناقب کوفه و اهل کوفه اختصاص داده، بیش از هفتاد حدیث در این رابطه ذکر کرده است.بحارالانوار/100/385
3ـ سه در از درهای بهشت از قم باز می‌شود.
شاید این حدیث اشاره باشد به این که زمان طولانی قم مرکز حوزه‌ی علمیّه می‌شود و علوم آل محمّد علیهم السلام از این شهر به همه‌ی نقاط جهان می‌رسد.چنان که در عصر ما بزرگترین مرکز علمی جهان تشیّع در این حوزه‌ی مقدّسه است و در تمام نقاط جهان، علوم آل محمّد از رهگذر پرورش‌یافتگان این حوزه‌ی مقدّسه منتشر می‌شود. چنان که در حدیث شریف تصریح شده که دانش از این شهر به همه‌ی نقاط دنیا منتشر خواهد شد.بحارالانوار/60/213
4ـ بانویی از تبار من در قم رحلت می‌کند.
جالب این که امام صادق علیه السلام  او را با نام و نام پدرش معرّفی کرده و فرموده: او فاطمه دختر موسی علیه السلام  است.
5ـ همه‌ی شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت می‌شوند.
این تعبیر که با شفاعت یک بانو همه‌ی شیعیان وارد بهشت بشوند، در حقّ هیچ بانوی دیگری وارد نشده است و او به حق نمایانگر جلال و جبروت حضرت صدّیقه‌ی طاهره سلام الله علیهامی‌باشد.

چگونگی تشییع و تدفین حضرت معصومه سلام الله علیها

پس از شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها ذیل عنایت و هدایت برادر والاقدرش حضرت امام رضا علیه السلام  مسیر کمال علمی و معنوی را بنابر استعداد و ارادتی که داشت می‌پیمود. پس از عزیمت حضرت رضا علیه السلام به ایران، آن حضرت نامه‌ای به خواهرش نوشت و به غلامش دستور داد در هیچ منزلی توقّف نکند تا هر چه سریع‌تر نامه را به فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیهابرساند. فاطمه‌ی معصومه به مجرّد دریافت نامه خود را آماده‌ی سفر ساخت و با گروهی از برادران و برادرزادگان طبق درخواست حضرت رضا علیه السلام با شور و شوقی توصیف‌ناپذیر راهی خراسان شد.(من لا یحضره الفقیه/4/461)
چون کاروان آنان به شهر ساوه رسید، نیروهای نظامی ساوه به کاروان حمله‌ور شدند و مردان کاروان را به شهادت رساندند. بر پایه‌ی برخی گزارش‌ها چون فاطمه‌ی معصومه‌ سلام الله علیهاپیکرهای غرق به خون 23 تن از عزیزان و نزدیکان خود را مشاهده کرد به شدّت دل شکسته و محزون و در نتیجه بیمار شد.(ریاض الانساب/142)و چنین نقل شده که حضرت معصومه‌ سلام الله علیهاوقتی در ساوه مریض شد به همراهان خود فرمود مرا به قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود: قم مرکز شیعیان ما خواهد بود.ودیعه‌ی آل محمّد/12
مردم مؤمن قم هنگامی که از این فاجعه‌ی دلخراش آگاه شدند شتابان به سوی ساوه شتافتند و حضرت معصومه سلام الله علیهارا ـ گروه فراوانی از مؤمنان سواره و پیاده ـ در اوج احترام با کجاوه به قم آوردند و ناقه‌ی حامل حضرتش در محلّی که امروز "میدان میر" نامیده می‌شود زانو بر زمین زد و آن حضرت را به منزل موسی بن خزرج بردند و بیماری ایشان 17روز به طول انجامید و پس از 17 روز روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست. این طور نقل شده که حضرت طیّ این مدّت پیوسته به عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال مشغول بود. خانه‌ی موسی بن خزرج به احترام اقامت 17 روزه‌ی فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیهابه مدرسه تبدیل شد و آن را مدرسه‌ی "ستّیه" نامیدند و محلّ عبادت آن حضرت به "بیت‌النّور" شهرت یافت که هم اکنون زیارتگاه مؤمنان و محبّان آن بانوی عالیقدر و بافضیلت است.
در مدّت اقامت کوتاه آن حضرت در قم، زنان، گروه‌گروه به دیدار ایشان می‌شتافتند. پس از رحلت آن بانوی عظیم‌الشّأن مردم قم با تجلیل فراوان پیکر پاکش را تشییع کردند و تصمیم گرفتند حضرت را در باغ "بابلان" به خاک سپارند. از اینرو پس از مشورت به دنبال پیرمرد پرهیزگاری که "قادر" نام داشت فرستادند تا وارد قبر شود و آن حضرت را دفن کند. ناگهان مردم دیدند از جانب شنزار دو سواره که نقاب بر چهره زده‌اند به سرعت به سوی آنان می‌آیند، آنان به جنازه نزدیک شدند، یکی به درون قبر رفت و دیگری پیکر مطهّر حضرت معصومه سلام الله علیهارا برداشت و به او داد و مراسم دفن را به طور کامل انجام دادند و بی آن که با کسی سخنی بگویند بر اسب‌های خود سوار شدند و از محل دور شدند.بحارالانوار/48/290
برخی از اهل نظر معتقدند این دو سوار حضرت رضا و فرزندشان جوادالائمه علیه السلام بوده‌اند که با اعجاز، خود را به او رساندند. همان‌طور که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام  برای اقامه‌ی نماز بر بانو شطیطه و شرکت در مراسم دفن و کفن ایشان از مدینه به نیشابور آمد.زندگانی کریمه‌ی اهل بیت/146

ارادت خاصّ مراجع عالیقدر شیعه به کریمه‌ی اهل بیت علیهم السلام

 الف: آیت الله العظمی بروجردی(رحمة الله علیه)
چنین نقل کرده‌اند که مرحوم آیت الله بروجردی برای بستری شدن در بیمارستان فیروزآبادی از بروجرد عازم تهران بود، ماشین حامل ایشان اندکی از قم دور شده بود که آقا چشم‌های خود را گشودند و به بیرون از ماشین نظاره کردند،چراغ‌های قم نظر آقا را به خود جلب کرد، پرسید: اینجا کجاست؟ عرض شد: قم است. فرمود: اتومبیل را برگردانید تا من سلامی عرض کنم. ماشین به سوی حرم مطهّر برگشت، آیت‌الله‌بروجردی با آن کسالتی که داشتند و در آن ایّام به صورت حادّ و بحرانی درآمده بود، به پیشگاه کریمه‌ی اهل بیت علیهم السلام عرض ارادت کردند، بعد از سلام و زیارت کوتاهی به طرف تهران حرکت نمودند.تاریخچه سامرّا/162
هنگامی که معظّم له با بهبودی کامل از بیمارستان مرخص شدند، به جهت تلگراف‌های فراوانی که از علما و مراجع و دیگر طبقات قم به ایشان رسیده بود و ایشان را به شهر مذهبی قم برای اقامت و زعامت حوزه‌ی علمیّه دعوت کرده بودند،رهسپار قم شدند و در میان استقبال پرشور و بی‌نظیر همه‌ی طبقات وارد این شهر مقدّس شده یکسره به حرم مطهّر مشرّف شدند. ایشان در تمام مدّت اقامت خود در قم با تمام توان خود تلاش کردند که از حریم کریمه‌ی اهل بیت علیهم السلام دفاع کنند و در تعظیم و تجلیل ایشان کوشیدند، همه روزه با خضوع و احترام زایدالوصفی پیشانی ادب بر آستان می‌ساییدند و محلّ درس خود را در کنار حرم قرار دادند، بزرگترین بنای تاریخی خود(مسجد اعظم)را در کنار حرم بی‌بی و به تعبیر خودشان به صورت متّصل ولی مستقلّ تأسیس نمودند و از هیچ تلاشی در مورد رعایت حریم حضرت معصومه سلام الله علیهافروگذار نکردند. جالب‌تر این که به تولیت آستانه دستور دادند که نام ایشان را در لیست خدّام افتخاری آستانه‌ی مبارکه ثبت نمایند و این حاکی از کمال معرفت ایشان به مقام کریمه‌ی اهل بیت علیهم السلام می‌باشد.ماهنامه کوثر/5/67
 ب: آیت الله العظمی گلپایگانی (رحمة الله علیه)
از دیگر مراجع بزرگواری که عنایت خاصّی به بزرگداشت مقام منیع کریمه‌ی اهل بیت علیهم السلام داشتند، مرحوم آیت الله العظمی حاج سیّد محمّدرضا گلپایگانی بودند. این مرجع والامقام در قسمت اعظم عمر مبارکشان، نماز صبح را در حرم حضرت معصومه سلام الله علیهااقامه می‌کردند، در این مدّت ملتزم بودند که قبل از نماز و یا بعد از نماز کنار ضریح مطهّر، سمت بالای سر، کمی عقب‌تر از محاذات قبر شریف مشرّف شده،زیارتنامه بخوانند، نماز زیارت را به جا آورده و آنگاه بر ضریح مقدّس سر نهاده، اشک ریخته و حوائج خود را با کریمه‌ی اهل بیت علیهم السلام در میان گذاشته و برای همه‌ی مؤمنین دعا کرده، دست بر سینه عقب‌عقب برگردند.ایشان در همه‌ی عمر شریف خود ملتزم بودند که روزهای چهارشنبه پس از اتمام درس، از مسجد اعظم به سوی حرم مطهّر حرکت کنند و به زیارت مشرّف شوند.
ج : آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رحمة الله علیه)
پیشتاز مراجعی که در عصر ما شب و روز به یاد این ولی‌نعمت‌عظمی بود و در هر محفلی نقل مجلسش یاد کریمه‌ی اهل بیت علیهم السلام بود، مرحوم آیت الله العظمی حاج سیّد شهاب‌الدّین مرعشی بود که همه روزه پیش از همه به حرم مطهّر مشرّف می‌شد، به توسّل، تضرّع و تهجّد می‌پرداخت تا فجر صادق طالع شود و نماز صبح را در بالای سر حضرت معصومه سلام الله علیها اقامه نماید. اصولاً مهاجرت ایشان از حوزه‌ی علمیّه‌ی نجف‌اشرف به سرزمین مقدّس قم برای مجاورت کریمه‌ی اهل بیت علیهم السلام بود. منزل و حسینیّه‌اش در جوار حرم، مدرسه و کتابخانه‌اش در پیرامون حرم، درس و بحثش در بالای سر حضرت و محلّ اقامه‌ی جماعتش در صحن و سرای حضرت بود. ایشان در تمام عمر با برکت خود،زبانش به این جمله مترنّم بود که: من هر چه دارم از کریمه‌ی اهل بیت علیهم السلام دارم.


آیات و روایات متناسب :
وفات حضرت معصومه‌‏علیها السلام
امام صادق‏‌علیه السلام :
إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فیهَا امْرَأةٌ مِن أولادِی تُسَمّی فاطِمَةَ ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ
ما را حرمی است و آن "قم" است ، و به زودی بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد . هر کس او را زیارت کند ، بهشت بر او واجب شود
بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۱۶ .
امام صادق ‏‌علیه السلام :
و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتی الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم
همه شیعیان من با شفاعت او (فاطمه معصومه‏ علیها السلام) وارد بهشت خواهند شد
بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸ .
امام رضاعلیه السلام :
مَن زارَها بِقُمَّ کَمَن زارَنی
هر کس (حضرت معصومه‏‌علیها السلام) را در قم زیارت کند ، چنان است که مرا زیارت کرده است
کامل الزیارات ، ص ۵۳۶ .
امام رضا علیه السلام :
مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ
هر کس او را با شناخت زیارت کند ، بهشت پاداش او خواهد بود
بحار الأنوار ، ج ۱۰۲ ، ص ۲۶۶ .
امام جواد علیه السلام :
مَن زارَ قَبرَ عَمَّتی بِقُمَّ ، فَلَهُ الجَنَّةُ
هر کس قبر عمّه‏ام (حضرت معصومه‏‌علیها السلام) را در قم زیارت کند ، بهشت پاداش او است
کامل الزیارات ، ص ۵۳۶ .

هنگامی که قائم ظهور می کند ...

هنگامی که قائم ظهور می کند، بین رکن و مقام می ایستد و پنج فریاد می کشد


الاول:
الا یا اهل العالم! انا الامام القائم.
(هان ای اهل عالم، من امام قائم هستم)


الثانی:
الا یا اهل العالم! اناالصمصام المنتقم.
(هان ای اهل عالم، من شمشیر برندۀ انتقام هستم(


الثالث:

الا یا اهل العالم! ان جدی الحسین قتلوه عطشان.
)هان ای اهل عالم همانا جد من حسین را تشنه شهید کردند)

الرابع:

الا یا اهل العالم! ان جدی الحسین طرحوه عریانا.
(هان ای اهل عالم، همانا جدم حسین را برهنه رها کردند)

الخامس:

الا یا اهل العالم! ان جدی الحسین سحقوه عدوانا.
(هان ای اهل عالم، همانا جدم حسین را با دشمنی پایمال نمودند(



ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

زندگینامه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)


 

 
عبدالعظیم علیه السّلام فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می رسد . پدرش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه دختر عقبة بن قیس .

 

ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مقدّس مدینه واقع شده است و مدّت ۷۹ سال عمر با برکت او با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم علیه السّلام ، امام رضا علیه السّلام، امام محمّدتقی علیه السّلام و امام علیّ النّقی علیه السّلام مقارن بوده ، محضر مبارک امام رضا علیه السّلام ، امام محمّد تقی علیه السّلام و امام هادی علیه السّلام را درک کرده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است .

 

این فرزند حضرت پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم، از آنجا که از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام است به حسنی شهرت یافته است .

 

حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمّه معصومین علیهم السّلام و از چهره های بارز و محبوب و مورد اعتماد ، نزد اهل بیت عصمت علیهم السّلام و پیروان آنان بود و در مسایل دین ، آگاه و به معارف مذهبی و احکام قرآن ، شناخت و معرفتی وافر داشت .

 

ستایشهایی که ائمّه معصومین علیهم السّلام از وی به عمل آورده اند، نشان دهنده شخصیّت علمی و مورد اعتماد اوست؛ حضرت امام هادی علیه السّلام گاهی اشخاصی را که سؤال و مشکلی داشتند، راهنمایی می فرمودند که از حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام بپرسند و او را از دوستان حقیقی خویش می شمردند و معرّفی می فرمودند .

 

در آثار علمای شیعه نیز، تعریفها و ستایشهای عظیمی درباره او به چشم می خورد، آنان از او به عنوان عابد، زاهد، پرهیزکار، ثقه، دارای اعتقاد نیک و صفای باطن و به عنوان محدّثی عالیمقام و بزرگ یاد کرده اند؛ در روایات متعدّدی نیز برای زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، ثوابی همچون ثواب زیارت حضرت سیّد الشّهداء، امام حسین علیه السّلام بیان شده است.

 

زمینه های مهاجرت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از مدینه به ری و سکونت در غربت را باید در اوضاع سیاسی و اجتماعی آن عصر جستجو کرد؛ خلفای عبّاسی نسبت به خاندان حضرت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و شیعیان ائمّه علیه السّلام بسیار سختگیری می کردند، یکی از بدرفتارترین این خلفاء ، متوکّل بود که خصومت شدیدی با اهل بیت علیهم السّلام داشت، و تنها در دوره او چندین بار مزار حضرت امام حسین علیه السّلام را در کربلا ، تخریب و با خاک یکسان ساختند و از زیارت آن بزرگوار جلوگیری به عمل آوردند.

 

سادات و علویّون در زمان او در بدترین وضع به سر می بردند .حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نیز از کینه و دشمنی خلفا در امان نبود و بارها تصمیم به قتل آن حضرت گرفتند و گزارشهای دروغ سخن چینان را بهانه این سختگیری ها قرار می دادند، در چینن دوران دشوار و سختی بود که حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به خدمت حضرت امام هادی علیه السّلام رسید و عقاید دینی خود را بر آن حضرت عرضه کرد ، حضرت امام هادی علیه السّلام او را تأیید فرموده و فرمودند: تو از دوستان ما هستی .

 

دیدار حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در سامرا با حضرت امام هادی علیه السّلام به خلیفه گزارش داده شد و دستور تعقیب و دستگیری وی صادر گشت، او نیز برای مصون ماندن از خطر، خود را از چشم مأموران پنهان می کرد و در شهرهای مختلف به صورت ناشناس رفت و آمد می کرد و شهر به شهر می گشت تا به ری رسید و آنجا را برای سکونت انتخاب کرد. علّت این انتخاب به شرایط دینی و اجتماعی ری در آن دوره بر می گردد که وقتی اسلام به شهرهای مختلف کشور ما وارد گشت و مسلمانان در شهرهای مختلف ایران به اسلام گرویدند، از همان سالها ری یکی از مراکز مهمّ سکونت مسلمانان شد و اعتبار و موقعیّت خاصّی پیدا کرد . زیرا سرزمینی حاصلخیز و پرنعمت بود، عمرسعد هم به طمع ریاست یافتن بر ری در حادثه جانسوز کربلا، حضرت حسین بن علی علیه السّلام را به شهادت رساند. در ری ، هم اهل سنّت و هم از پیروان اهل بیت علیهم السّلام زندگی می کردند و قسمت جنوبی و جنوب غربی شهر ری ، بیشتر محلّ سکونت شیعیان بود .

 

حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به صورت یک مسافر ناشناس ، وارد ری شد و در محلّه ساربانان در کوی سکّة الموالی به منزل یکی از شیعیان رفت، مدّتی به همین صورت گذشت . او در زیرزمین آن خانه به سر می برد و کمتر خارج می شد ، روزها را روزه می گرفت و شبها به عبادت و تهجّد می پرداخت، تعداد کمی از شیعیان او را می شناختند و از حضورش در ری خبر داشتند و مخفیانه به زیارتش می شتافتند، امّا می کوشیدند که این خبر فاش نشود و خطری جانِ حضرت را تهدید نکند .

 

پس از مدّتی، افراد بیشتری حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را شناختند و خانه اش محلّ رفت و آمد شیعیان شد، نزد او می آمدند و از علوم و روایاتش بهره می گرفتند و عطر خاندان عصمت علیهم السّلام را از او می بوئیدند و او را یادگاری از امامان خویش می دانستند و پروانه وار گردِ شمعِ وجودش طواف می کردند .

 

حضرت عبدالعظیم علیه السّلام میان شیعیان شهرری بسیار ارجمند بود و پاسخگویی به مسایل شرعی و حلّ مشکلات مذهبی آنان را برعهده داشت؛ این تأکید ، هم گویای مقام برجسته حضرت عبدالعظیم علیه السّلام است و هم می رساند که وی از طرف حضرت امام هادی علیه السّلام در آن منطقه ، وکالت و نمایندگی داشته است؛ مردم سخن او را سخن امام علیه السّلام می دانستند و در مسایل دینی و دنیوی ، وجود او محور تجمّع شیعیان و تمرکز هواداران اهل بیت علیهم السّلام بود.

 

روزهای پایانی عمر پربرکت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام با بیماری او همراه بود، آن قامت بلند ایمان و تلاش، به بستر افتاده بود و پیروان اهل بیت علیهم السّلام در آستانه محرومیّت از وجود پربرکت این سیّد کریم قرارگرفته بودند، اندوه مصیبتهای پیاپی مردم و روزگار تلخ شیعیان در عصر حاکمیّت عبّاسیان برایش دردی جانکاه و مضاعف بود؛ در همان روزها یک رویای صادقانه حوادث آینده را ترسیم کرد: یکی از شیعیان پاکدل ری، شبی درخواب حضرت رسول صلّی الله علیه وآله و سلّم را در خواب دید. حضرت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به او فرمود: فردا یکی از فرزندانم در محلّه سکّة المولی چشم از جهان فرو می بندد، شیعیان او را بردوش گرفته به باغ عبدالجبّار می برند و نزدیک درخت سیب به خاک می سپارند.

 

سحرگاه به باغ رفت تا آن باغ را از صاحبش بخرد و افتخار دفن شدن یکی از فرزندان پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم را نصیب خویش سازد، عبدالجبّار که خود نیز خوابی همانند خوابِ او را دیده بود، به رمز و راز غیبی این دو خواب پی برد و برای اینکه در این افتخار، بهره ای داشته باشد، محلّ آن درخت سیب و مجموعه باغ را وقف کرد تا بزرگان و شیعیان در آنجا دفن شوند.

 

همان روز حضرت چشم از جهان فرو بست. خبر درگذشت این نواده رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم دهان به دهان گشت و مردم با خبر شدند و جامه های سیاه پوشیدند و بر در خانه حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام گریان و مویه کنان گرد آمدند؛ پیکر مطهّر او را غسل دادند، به نقل برخی مورّخان در هنگام غسل، در جیب پیراهن او کاغذی یافتند که نام و نسب خود را در آن نوشته بود؛ بر پیکر او نماز خواندند، تابوت او را بردوش گرفتند و با جمعیّت انبوه عزادار به سوی باغ عبدالجبّار تشییع کردند و پیکر مطهّرش را در کنار همان درخت سیب که رسول خدا صلّی الله علیه وآله و سلّم به آن شخص اشاره کرده بود، دفن کردند تا پاره ای از عترت مصطفی صلّی الله علیه و آله و سلّم در این باره به امانت بماند و نورافشانی کند و دلباختگان خاندان پیامبر صلّی الله علیه وآله و سلّم از مزار این ولیّ خدا فیض ببرند.

کرامات حضرت محمد (ص)

  • ثواب صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله

    امام باقر علیه السلام از پدرانش علیه السلام روایت نموده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: در روز قیامت من در کنار ترازوی اعمال هستم . کسی که گناهانش را سنگینتر از کارهای نیکش باشد، صلوات هایی را که بر من فرستاده است می آورم تا کارهای نیکش را سنگین تر نماییم .




  • صلوات خدا بر صلوات فرستنده

    احمد حنبل ، در مسند خود، از عبدالرحمن بن عوف روایت کرده است :
    روزی رسول خدا - صلی الله علیه و آله - از مدینه بیرون رفت ، وارد نخلستان شد، به سجده رفت . سجده آن جناب ، آن قدر طول کشید که من ترسیدم مبادا آن حضرت ، وفات کرده باشد. آمدم به آن حضرت نگریستم . سر مبارک را از سجده برداشت ، و فرمود: تو را چه می شود؟




     نجات بنی اسراییل

    خداوند به یهودیان وحی فرمود که :
    هر گاه دچار مصیبتی شدند، با صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت خود را نجات دهند.
    ده سال قبل از ظهور پیامبر اسلام ، دو قبیله اسد و غطفان با گروهی از مشرکان ، به یهودیان حمله کردند، یهودیان خدا را با صلوات بر پیامبر صدا زده و مشرکان را شکست دادند




     

     

    اللّهــم صلّ علــی محمّــد و آل محمّــد و عجّــل فرجــــهم "

    نوشته شده در پنجشنبه بیست و دوم فروردین 1392ساعت 6:25 توسط عشاق المهدی| | آرشیو نظرات
    طبقه بندی: کرامات ائمه  کرامات پیامبر (ع) 
    برچسب ها: کرامات امام زمان امام زمان کرامات حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله کرامات امام علی کرامات حضرت فاطمه

    بهترین اعمال در آخرت

    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:بهترین اعمال در آخرت سه چیز است :
    1 - صلوات بر محمد و آل محمد2 - آبرسانی به تشنه ها



    ادامه مطلب

    یکبار صلوات فرستادن

    امام صادق - علیه السلام - فرمود:
    هنگامی که نام پیغمبر - صلی الله علیه و آله - برده می شود بر آن حضرت بسیار صلوات بفرستید؛ زیرا هر کس یک بار بر او صلوات فرستد خداوند هزار بار در هزار صف فرشتگان بر وی صلوات فرستد، و هیچ مخلوقی باقی نمی ماند



    ا


  • پریشانی ومریضی
  • مردی به (( حضرت رسول الله (ص ))) از تنگدستی و پریشانی و بیماری خود شکایت کرد .
    حضرت رسول (ص ) فرمود :
    هر کس هر صبح و شب ، ده مرتبه این دعا را بخواند و بر آن مداومت داشته باشد ، تنگدستی و پریشانی و مریضی او بر طرف خواهد شد .



  • سه بار بر محمد (ص ) صلوات بفرست !

    وقتی حضرت آدم (ع ) وارد بهشت شد، در بهشت حوران پاکیزه سرشت بسیار بودند؛ اما حضرت آدم با آن ها الفتی نداشت . وقتی حضرت حوا آفریده شد و آدم بر او نگریست از او پرسید: تو چه کسی هستی ؟



    زنده شدن جوان مقتول

     

    در میان بنی اسراییل ، شخصی کشته شد که قاتل او معلوم نبود،: خداوند وحی فرستاد که گاوی را با صفات مخصوصی کشته ، یکی از اعضای او را بر بدن مقتول بزنند تا او خبر از قاتل خود دهد. آن گاو نزد جوانی از بنی اسراییل بود که خداوند به این جوان عنایت کرد و صلوات را تعلیم داده بود.




    ثواب ده هزار بار صلوات

     

    شخصی نزد سلطان محمود سبکتکین آمد و گفت : مدتی بود که می خواستم رسول خدا - صلی الله علیه و آله - را در خواب ببینم ، و عرضی که دارم به آن غمخوار بگویم . قضا را، سعادت مساعدت نمود و در شب گذشته ، به این دولت رسیدم . جمال با کمال آن عدیم المثال را در خواب دیدم . وقتی چون آن جناب را خوشحال یافتم ، قدم در بساط جراءت گذاشتم و گفتم :




    من از محاسبه ثواب عاجزم

    رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:
    وقتی به معراج رفتم دیدم ملکی را که هزار هزار دست دارد یک میلیون و هر دستی هزار هزار انگشت دارد و هر انگشتی هزار هزار پند دارد.




    شرط استجابت دعای امت پیامبر

    شخص یهودی خدمت امیر المو منین علی - علیه السلام - آمد، و از فضل خاتم الانبیاء - صلی الله علیه و آله - بر سایر انبیاء - علیهم السلام - سو ال نمود، و گفت که حق تعالی ملایکه را به سجده آدم - علیه السلام - امر کرد.
    آن حضرت فرمود: افضل از آن را به محمد - صلی الله علیه و آله - کرامت نموده ؛ زیرا که خود بر او صلوات فرستاد، و به ملایکه امر فرمود که بر او صلوات فرستند،



    خداوند مرا احمد خوانده چون در آسمانها مرا ستایش مى کنند
    گروهى از یهود خدمت رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) آمدند و سئوال کردند که به چه سبب تو را محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) و احمد و ابوالقاسم و بشیر و نذیر و داعى نامیده اند؟
    # حضرت فرمود: مرا محمد نامیدند، براى آنکه در زمین من ستایش ‍ شده ام .
    # احمد نامیدند، براى آنکه در آسمان مرا ستایش مى کنند.



    او محمود و من محمد هستم

    رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود:
    من شبیه ترین مردم به حضرت ابراهیم (علیه السلام ) هستم و حضرت ابراهیم شبیه ترین افراد به آدم (علیه السلام ) در خلق و خلقت بود، حق تعالى مرا از بالاى عرش پر عظمت و جلال خود به ده نام نامیده و صفت مرا بیان کرده و به زبان هر پیامبرى بشارت مرا به قوم خود داده و در تورات و انجیل نام مرا بسیار یاد کرده و نام مرا از نام بزرگوار خود مشتق نمود




    هفدهم قدم از مدینه به تبوک

    از یونس بن اسحاق مرویست گفت از حضرت صادق علیه السلام شنیدم که حضرت رسالت پناه صلی الله علیه و آله چون اراده غزوه تبوک کرد حضرت امیرالمو منین علیه السلام را خلیفه و جانشین خود نمود ، و رفت .
    پس منافقان زبان طعن به آن حضرت گشودند می گفتند که : حضرت رسول صلی الله علیه و آله چون علی را نمی خواست و مصاحبت علی بر طبع شریفش گران بود ، از این جهت علی را در مدینه گذاشته است .




    دعا کردن حضرت رسول و شفیع نمودنش ، حضرت امیر را به درگاه خدا برای امت عاصی

    در کتاب مفتاح الجنه از عایشه مرویست که شبی حضرت رسول صلی الله علیه و آله در حجره من بود ، در اثنای شب بیدار شدم ، دیدم که حضرت در رختخواب نیست ، برخاستم ، و حجره را ملاحظه کردم
    در حجره نبود ، بیرون آمدم ، و سایر حجرات را گشتم ، در هیچ یک نیافتم ، تشویش و اضطراب بر من غالب شد که مبادا امری واقع شده پس بر پشت بام بر آمدم ، دیدم در آنجا با پروردگار مناجات میکند من در گوشه ای پنهان شدم تا که ببینم در مناجات چه می گوید



    مسلمان شدن صیاد یهودی به کرامت پیغمبر صلی الله علیه و آله

    در کتاب تحفه الذاکرین کرمانشاهی و کنزالغرایب مسطور است که ام السلمه روایت کرده ، که روزی خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله از صحرایی می گذشت ناگاه از کنار دشت آوازی بلند شد ، و آن حضرت به اطراف ملاحظه کرد! و کسی را ندید .
    بار دیگر فریادی شنید و ملتفت نگردید




    ارزش مرض برای مؤمن

    حضرت صادق آل محمد علیهم السلام حکایت فرماید:روزی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، در جمع اصحاب خود، سر به سمت آسمان بلند نمود و تبسمی کرد.یکی از افرادی که در آن جمع حضور داشت، از آن حضرت سو ال کرد: یا رسول الله! امروز شما را دیدم که سر خود را به سوی آسمان بلند کردی و تبسم نمودی؟!



    حضرت رسول خدا   

    هچنین مرحوم علامه مجلسی رحمه الله تعالی علیه، به نقل از یکی از اصحاب امام جعفر صادق علیه السلام به نام محمد بن سنان حکایت کند:از حضرت صادق آل محمد صلوات الله علیهم شنیدم، که در جمع اصحاب خود می فرمود:روزی شخصی به محضر مبارک محمد رسول الله صلی الله علیه و آله وارد شد، در حالی که حضرت روی حصیری دراز کشیده بود




    حکایت عمامه ای که حضرت رسول (ص) به اعرابی بذل فرمود

    در کتاب مفتاح الجنه روایت است که روزی حضرت رسول صلی الله علیه و آله در بالای منبر موعظه می فرمود ، اعرابی دال شد که هر دو چشمش کور بود ، بعد از اسلام عرض کرد ، یا رسول الله گرسنه ام ، مرا سیر نما ، و هفتاد دینار قرض دارم قرضم را نیز ادا کن .




    رسیدن فرشته ای به مقام خود از برکت صلوات

    در اکثر کتب معتبره و مفتاح الجنه مرویست که روزی جبرییل به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله آمده عرض کرد : یا رسول الله امر عجیب و غریبی مشاهده کرده ام و آن این است که در وقت نزول ، گذرم از کوه قاف افتاد ناله سوزناکی شنیدم جلوتر رفتم




    پخته نشدن ماهی در آتش به برکت صلوات

    در کتاب مفتاح الجنه مرویست که در زمان حضرت رسول صلی الله علیه و آله شخصی ماهی مرده ای را از بازار گرفته به خانه اش آورده و با زن آتش افروخته و ماهی را بر روی آتش انداختند ، تا کباب شود .



    مسلمان شدن صیاد یهودی به کرامت پیغمبر صلی الله علیه و آله

    در کتاب تحفه الذاکرین کرمانشاهی و کنزالغرایب مسطور است که ام السلمه روایت کرده ، که روزی خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله از صحرایی می گذشت ناگاه از کنار دشت آوازی بلند شد ، و آن حضرت به اطراف ملاحظه کرد! و کسی را ندید .




    در احوال جوانی که در حالت احتضار مورد عاق مادرش بود

    در حدیث است که جوانی در حالت احتضار بود و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در نزدش تشریف داشت ، فرمود : بگو لااله الالله جوان قادر به سخن گفتن نبود .