صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست
صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست

صندوق قرض الحسنه شهیدان حمیدرضا و محمدرضا اله پرست

نقش خبرنگار در توسعه فرهنگی

گام به گام با فرصت ها/
نقش خبرنگار در توسعه فرهنگی/ اصحاب رسانه مورد غضب مسئولان عافیت طلب
بدون شک یکی از عومل پیشرفت و توسعه یافتگی هر منطقه ای به حضور موثر و فعالیتهای خبرنگاران آن بستگی دارد، جامعه بدون خبرنگار اجتماع بدون روح و کالبدی است که نشاط و پویایی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، توسعه فرهنگی منجربه خود باوری جامعه و این مسئله خود در شکل گیری و هویت فرهنگی جامعه نقش مهمی را ایفا می کند.

خبرنگاران سربازان عرصه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی هستند که جامعه را با حقایق و واقعیت های موجود آشنا می کنند، انعکاس و بازتاب حقایق و واقعیتها در جامعه مرهون تلاشهای بی وقفه اصحاب رسانه است.

حمایت و پشتیبانی از خبرنگاران در راستای ارتقای جایگاه آنان و تعامل همه قشرهای مختلف از قبیل ارگانها، دستگاهها و نهادها برای بازتاب حقایق به مردم و مخاطبان، وظیفه ایست که باید همواره مدنظرقرار گیرد. 

 

واقع نگاری مهمترین وظیفه خبرنگار در دنیای امروز

در ایران اسلامی خبرنگاری دارای شان و مقام است از اینرو پاسداشت و تکریم جامعه خبری متعهد به آرمانهای امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بر همگان فرض و لازم است.

در این ارتباط استاندار گیلان ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: همه مسئولان بیش از پیش باید به خبرنگاران اهمیت ویژه قائل و آنها را مورد تکریم قرار دهند.

مهدی سعادتی با اشاره به اینکه رشد و توسعه فرهنگی جامعه مستلزم ایثار و فداکاری خبرنگاران در آگاهی رسانی به مردم است، افزود: روز خبرنگار فرصت مغتنمی برای بازخوانی کارنامه سراسر شور و شعور خبرنگاران متعهد رسانه هاست.

وی اظهار داشت: در جهان معاصر که عصر ارتباطات، فناوریهای ارتباطی و رقابتهای شدید و آنی رسانه ای نام گرفته باید خبرنگاران متعهد ضمن توجه به ارزشها و هنجارهای جامعه اسلامی مبادرت به تهیه هنرمندانه خبر کرده و همراه با ذوق و جذابیت توام با سرعت به مخاطبان ارائه کنند.

استاندار گیلان ادامه داد: خبرنگاران مشاوران امین و ناصحان مشفقی هستند که با ارائه مطالب و انعکاس حقایق در تحقق اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی یاریگر مسئولان خواهند بود.

به هر حال طی تاریخ هزاران ساله زندگی بشر تلاش برای بیشتر دانستن به عنوان یک اصل محوری حیات مطرح بوده است، عبارتهای " چه خبر " و " دیگه چه خبر " جمله های هستند که با مفهومی ثابت و مشترک لیکن با اشکال گوناگون در زمانها و مکانهای مختلف بین انسانها رد و بدل شده، می شود و خواهد شد و حتی امروزه کاربرد و اهمیت بیشتری یافته است چرا که انسان پایان قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم بیش از انسانهای هر عصر دیگری به دانستن نیاز دارد از اینروست که می گویند؛ شناخت و آگاهی نیاز عصر دانایی است.

بدون شک این نیاز با جذب یا تولید و ارائه اطلاعات دقیق به افراد تشنه دانستن پاسخ داده خواهد شد و در این میان بخش اعظمی از اخبار و اطلاعات جاری در زندگی انسانها از طریق مطبوعات و خبرگزاریها به اطلاع مخاطبان می رسد. 

ذات خبرنگاری مبتنی بر بی طرفی است

فرماندار شهرستان تالش ضمن اشاره به اهمیت و نقش خبرنگار در جامعه گفت: سالروز شهادت محمود صارمی فرصتی است تا شرایط و زمینه های رشد و گسترش حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری مورد توجه و بحث و بررسی قرار گیرد.

میرزا حسینعلی زاده افزود: خبرنگار همچون سربازی فداکار از جوهر وجودش و با سلاح قلمش همواره در میدان مین قدم می نهد تا جامعه را از خطرات آگاه سازد.

وی همچنین با اشاره به اینکه یک خبرنگار باید به واقعیت یک رویداد دست یابد و همواره گام به گام حوادث در حوزه کاری خود حرکت کند تا تحلیل هایش را به صورت کامل و رسا ارائه دهد، اظهارداشت: خبرنگار موفق همیشه در انعکاس رخدادها بی طرفانه عمل می کند چون ذات خبرنگاری مبتنی بر بی طرفی است.

فرماندار تالش گفت: علاوه بر این یک خبرنگار باید همواره درکسب اعتماد و اعتمادسازی بین خبرنگار، منابع خبری و مردم خود تلاش کند.

وی افزود: خبرنگار و رسانه از آنجا که امانتدار جامعه در کسب، حفظ و انعکاس اطلاعات و اخبار هستند باید در راه این امانتداری از هیچ چیز دریغ نورزند.

حسینعلی زاده یادآورشد: در کنار تمامی اصول اخلاقی حرفه ای رسانه ای، اسلام رسالت اصلی خبرنگار و رسانه یعنی انعکاس مسائل و واقعیتهای اجتماع و تلاش برای بهبود اوضاع جامعه و کمک به توسعه اجتماعی با در نظر گرفتن مصالح و منافع جامعه را نیز همواره مورد تاکید قرار می دهد.

با وجود این رسانه به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی در برهه ها و مقاطع مختلف از گذشته تا حال همواره توانسته ایفاگر نقش واقعی خود باشد به گونه ای که با تورق کتاب تاریخ و مطالعه رویدادهای مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره که منجر به شکل گیری یک نهضت، انقلاب یا حرکت ملی شده می توان ردپای رسانه ها را در این عرصه ها به خوبی مشاهده کرد.

همچنین حرکتهای شکل گرفته در برهه های مختلف با پشتوانه ابزار اطلاع رسانی آغاز و در ادامه مسیر نیز تداوم یافته است یعنی می توان نقش برجسته ابزارهای اطلاع رسانی را در این حرکتها و رویدادها لمس کرد و متوجه اهمیت این نقش شد.

وقوع انقلاب اسلامی در ایران نیز از طریق ابزار اطلاع رسانی که در آن زمان اعلامیه ها، شب نامه ها و سخنرانی های مخفی و پنهانی این مهم را بر عهده داشتند شکل گرفته و باعث شد مردم با آگاهی به اهداف انقلاب وارد کارزار شده و جامعه خود را از چنگ استثمار و استبداد رها سازند. 

 

خبرنگاران باید شجاع، آگاه و متعهد باشند

همچنین با نگاهی به روزهای شکوهمند هشت سال دفاع مقدس می توان بیش از پیش به نقش چشمگیر رسانه ها و ابزارهای اطلاع رسانی واقف شد.

در این بین آنچه نقش مطبوعات و رسانه های جمعی را برجسته ساخته و می سازد وجود خبرنگاران شجاع، آگاه و متعهدیست که در مسیر آرمانهای اصیل خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و همواره سختی ها را به جان خریدارند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: حرفه خبرنگاری بسیار با اهمیت و تاثیرگذار است و خبرنگار خدمتگزار، خادم و امانتدار می تواند منشا خیر برای جامعه باشد.

حسن تامینی نقش خبرنگاران را در آگاهی بخشی، رشد و توسعه جامعه ستود و افزود: خبرنگاران و صاحبان اندیشه و قلم در حقیقت منادیان آگاهی و دانایی و مروج حقیقت جویی و حقیقت گویی هستند و صداقت، دقت، شفافیت و هوشیاری از ویژگی های فعالان این عرصه است.

وی همچنین حرفه خبرنگاری را از مشاغل سخت و زیان آور دانست و اظهارداشت: فشارهای روحی، روانی و استرسهای شغلی در حرفه خبرنگاری یکی از مخاطرات مهم این حرفه است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خبرنگاران با اطلاع ‌رسانی به‌ موقع و شفاف در تنویر و مهندسی افکار عمومی نقش بسزایی دارند و در این مسیر با‌ آگاه کردن مردم باعث نا امیدی و خنثی ‌شدن توطئه ‌های تبلیغاتی دشمنان می ‌شوند. 

 

رسانه موفق مدیون زحمات و تلاشهای بی وقفه خبرنگاران است 

به این ترتیب یک رسانه موفق در عرصه های مختلف خبری همواره خود را مدیون زحمات و تلاشهای بی وقفه خبرنگارانی می داند که در گرما و سرما و مواجهه با انواع ناملایمات و مشقت ها و بدون هیچ چشمداشتی در مسیر رسالتی که بر عهده دارد، گام بر می دارند.

در حالیکه این طیف از جامعه اطلاع رسانی باید به جهت نقشی که از آن برخوردار است بیش از پیش مورد حمایت مدیران رسانه ها قرار گیرد.

خبرنگاری، ابزار و اهرمی موثر برای پیشبرد منافع دست اندرکاران رسانه هاست از اینرو تربیت و آموزش خبرنگاران و گزارشگران چیره دست، اهمیت بالایی دارد.

خبرنگاران رسالت خطیری بر عهده دارند زیرا ارتباط دائم آنها با همه اقشار و طبقات جامع و نیز زیر نظر داشتن فعالیتهای مختلف با هدف انعکاس درست و دقیق رویدادها اقتضا می کند دقت، صراحت و صداقت به عنوان مشخصه های یک خبرنگار موفق را به همراه داشته باشد و از سوء استفاده و یا بی توجهی نسبت به این حرفه پر اهمیت اجتناب ورزد.

اخبار و رویدادها، عامل تعیین کننده ای در نگرشها، بینشها و موضع گیری های کلان است بنابراین ناقلان اخبار سهم مهمی در چگونگی اتخاذ تدابیر و موضع گیری های کلان می توانند داشته باشند زیرا این گروه قادرند با نوع و فرم تنظیم اخبار، میزان توجه و اعتنا یا بی اعتنایی گروه ها و مسئولان را نوسان بخشند. 

 

اطلاع رسانی دقیق و به موقع یکی از وظایف خبرنگاران است

اطلاع رسانی دقیق و به موقع یکی از وظایف خبرنگاران است تا ضمن ارتباط با مسئولان و دستگاههای اجرایی، مسائل مطرح در سیاست گزاری ها و طرحهای مختلف را به آگاهی جامعه رسانده تا از حقوق تک تک افراد جامعه دفاع کرده و تلاش و فعالیتهای نهادها در معرض قضاوت عموم قرار گیرد.

به هر حال ارتباطات امروزه به قدری حائز اهمیت است که گاهی عدم اعتنا به این مقوله مهم و یا بهره برداری نادرست و ناقص از آن می تواند بر سرنوشت ملت تاثیر گذارده و آن را به بیراهه کشاند بنابراین خبرنگاران و روزنامه نگاران به عنوان عضوی از نظام ارتباطاتی می توانند سهم مهمی در این زمینه ایفا کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.